Zakenkrant groeit tegen de trend in
AMSTERDAM - Zakenkrant Het Financieele Dagblad klimt uit het dal. De betaalde kernoplage van deze krant groeide vorig jaar met 3,7 procent tot 51.344 exemplaren ten opzichte van 2004.
Dat is de eerste stijging sinds het topjaar 2001, zo blijkt uit de jaarcijfers 2005 die de onderzoeksorganisatie HOI maandag publiceerde.Het Financieele Dagblad zag de totale verspreide oplage vorig jaar met 3,9 procent groeien tot 55.942 kranten. De totale krantenoplage in Nederland daalt al een paar jaar achtereen met enkele procenten per jaar en telde begin dit jaar ruim 4 miljoen exemplaren per dag.
Ook Trouw wist vorig jaar meer lezers aan zich te binden. Deze krant, die sinds begin 2005 op halfformaat verschijnt, zag zowel de betaalde als de kernoplage met bijna 2 procent toenemen (respectievelijk 97.986 en 107.981 kranten).
De algemene trend bij de landelijke kranten is echter negatief. De Telegraaf drukte vorig jaar 724.762 kranten, 3,3 procent minder dan in 2004. De betaalde kernoplage bij deze krant ligt op bijna 678.000 kranten.
Ook bij de Volkskrant ging de verspreide oplage omlaag, met 4 procent tot 292.634. NRC Handelsblad verloor bijna 3 procent tot 247.248.
De cijfers voor de kleine christelijke kranten wisselen nogal, zo blijkt uit de HOI-gegevens. De betaalde kernoplage van het Reformatorisch Dagblad liep met 1,8 procent terug naar 55.932. De verspreide oplage van het RD ligt ruim boven de 59.000 kranten per dag.
Het Nederlands Dagblad kende in 2005 een daling van 3,1 procent en kwam uit op een betaalde kernoplage van 32.913. Het ND heeft een verspreide oplage van 34.354.
Het Friesch Dagblad wist de betaalde kernoplage met 15.603 kranten nagenoeg op peil te houden. De verspreide oplage ligt bij deze noordelijke krant op ruim 19.000 exemplaren.
De strategie van Het Parool om bij deze krant een formaatwijziging door te voeren, vertaalt zich nog niet in louter succesvolle cijfers. De verspreide oplage van deze Amsterdamse halfformaatkrant steeg met een paar honderd kranten tot 86.585, maar de betaalde oplage moest een veer laten van 2 procent (69.598).
De gratis tabloids Sp!ts en Metro groeien als kool. Sp!ts kent een stijging van 6,7 procent een verspreidt dagelijks 382.412 kranten.
Metro doet daar met een plus van 22 procent nog een dikke schep bovenop en drukt per dag 414.721 kranten.