„Noorden moet Zuiderzeelijn zelf aanleggen"
GRONINGEN (ANP) – Het noorden moet zelf de regie voeren over de aanleg van een hogesnelheidslijn van Schiphol naar Groningen. Wanneer het Rijk eerder voor deze snelle verbinding gereserveerd geld aan de noordelijke provincies beschikbaar stelt, is de bouw „niet meer afhankelijk van Haagse grillen". Dat voorstel heeft de fractie van de PvdA in Provinciale Staten van Groningen woensdag gedaan.
De PvdA – de grootste fractie in de Staten van Groningen – pleit niet langer voor de aanleg van een zweeftrein. In plaats daarvan zou er een hogesnelheidstrein (HST) moeten komen. De PvdA heeft jaren geijverd voor een zweeftrein, maar ziet daar nu van af omdat volgens haar uit rapporten van het ministerie van Verkeer en Waterstaat blijkt dat de investeringen in een magneetzweefbaan te hoog zijn. Maar volgens de PvdA is een HST nog wel steeds een prima alternatief om de doelstellingen, waaronder economische ontwikkeling en betere bereikbaarheid van Noord–Nederland uit te voeren.Volgens de PvdA zouden hogesnelheidstreinen die vanuit Brussel/Parijs komen straks over het tracé van de Zuiderzeelijn (ZZL) moeten doorreizen naar Groningen en Leeuwarden.
Later deze maand praat de Tweede Kamer over het besluit van het kabinet om plannen voor de ZZL af te blazen. De Groningse PvdA heeft naar eigen zeggen geen behoefte meer aan zo’n debat. Zij wil dat het noorden zelf samen met Flevoland, Noord–Holland en Amsterdam de aanleg van de verbinding op zich neemt. De PvdA wil de 2,73 miljard euro die het Rijk voor de verbinding had gereserveerd en de 1,1 miljard die de regio zelf beschikbaar heeft, nu naar eigen inzicht kunnen besteden. De kosten voor een HST komen volgens de ramingen van het ministerie op minstens 4,2 miljard. De PvdA ziet mogelijkheden, door een lichte versobering van de HST en door een publiek–private constructie, om met dit geld de snelle verbinding aan te leggen.