Strijd rond Lelystad Airport duurt voort
LELYSTAD - Staatssecretaris Schultz van Haegen verklaarde vorige week dat gedeeltelijke verplaatsing van het vliegverkeer van Schiphol naar Lelystad Airport verstandig kan zijn. Plannen voor een zesde baan op Schiphol of een vliegveld in zee zouden dan overbodig worden. Omwonenden zien niets in de ideeën, het bedrijfsleven in Lelystad des te meer.
Al jaren wordt er gesproken over de uitbreiding van de luchthaven van Lelystad. Het gaat dan voornamelijk om het verlengen van de start- en landingsbaan. Het vliegveld van de hoofdstad van Flevoland wordt voor een belangrijk deel gebruikt voor vlieglessen.Dat in de diverse procedures fouten zijn gemaakt, vertraagt de aanleg van een verlengde start- en landingsbaan. Zo bleek in maart dat de provincie Flevoland was vergeten een zogeheten geluidszonebeheersmodel op te stellen, waardoor onduidelijk is hoeveel geluid nieuwe en bestaande bedrijven gaan maken. Het nieuwe bestemmingsplan was nodig om de luchthaven en bijbehorend bedrijventerrein van een ruimer geluidsjasje te voorzien.
Luchthaven Lelystad wil de start- en landingsbaan met bijna 900 meter verlengen tot 2100 meter. De officiële breedte blijft 30 meter, ook al krijgt de baan zogeheten ’shoulders’, een niet-officiële verbreding van de baan. In de toekomst moeten er namelijk toestellen van onder andere het type Boeing 737 kunnen landen. Deze vliegtuigen gebruiken normaal gesproken banen van 45 meter breed.
Op deze manier kunnen ook lijnvluchten worden gemaakt op de luchthaven, wat tot nu toe niet het geval is. Deze vliegtuigen zouden zo’n 14.000 vliegbewegingen per jaar kunnen maken, wat neerkomt op 7000 starts en 7000 landingen. Dat levert volgens een medewerker van de luchthaven 2 tot 2,5 miljoen passagiers op jaarbasis op. De luchthaven verwacht dat de eerste 737’s in 2008 of 2009 kunnen landen.
Omwonenden en de milieubeweging verzetten zich met hand en tand tegen de plannen om de baan te verlengen. Niet alleen inwoners van Lelystad, maar ook van bijvoorbeeld Zeewolde zijn tegen, vanwege de overlast van de aanvliegroutes. Er zijn inmiddels enkele handtekeningenacties gehouden.
Marije Hensen van Natuur en Milieu Flevoland zegt dat er vooral overlast is van aanvliegroutes. „Ik maak me zorgen over overlast voor bewoners en natuur.” Er is een handtekeningenactie georganiseerd voor een burgerinitiatief. Dat leverde volgens haar voldoende reacties op voor een referendum, maar dat is er uiteindelijk niet van gekomen.
Wat het bedrijfsleven betreft, mag de luchthaven uitbreiden. Een van de grootste voorstanders is Max Wijnschenk van Hotel Lelystad Airport, tevens voorzitter van de Belangenvereniging Bedrijven Luchthaven Lelystad. Hij wil zijn hotel, dat nu 24 kamers heeft, graag uitbreiden naar 48 of 72 plaatsen.
Hij vindt dat „iedereen zijn verantwoordelijkheid heeft om een deel van het vliegtuiglawaai in de omgeving te hebben.” Volgens Wijnschenk is de uitbreiding van de luchthaven van groot economisch belang. „Er is veel werkloosheid in de polder en het is mogelijk om rond de luchthaven duizenden banen te creëren.”