KLPD en binnenvaart ruziën over veiligheid
DEN HAAG (ANP) - Het Korps landelijke politiediensten (KLPD) en de binnenvaartbranche zijn elkaar maandag in de haren gevlogen over de veiligheid op de Nederlandse waterwegen.
Het KLPD stelt dat die veiligheid in het geding komt door het besluit van de Europese Unie om de verplichte goederenlijsten af te schaffen. De binnenvaart beschouwt de kritiek van het KLPD als „pure nonsens” en „bangmakerij.”Het is een heel vervelende zaak dat het KLPD een hoop maatschappelijke onrust zaait, vindt Koen van Dijk, secretaris veiligheid en milieu bij het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB). Van Dijk wijst erop dat de binnenschippers ook in de toekomst verplicht zijn om documenten bij zich te hebben als ze gevaarlijke stoffen vervoeren.
De Europese Commissie wil van de goederenlijsten af om schippers tegemoet te komen. Die zijn nu veel tijd kwijt met papierwerk.
Als vrachtregistratie niet langer nodig is, kunnen hulpdiensten volgens het KLPD bij calamiteiten hun werk niet goed doen. Wanneer niet bekend is wat een schip precies vervoert, is bij een brand onduidelijk of er explosiegevaar is en of er überhaupt met water mag worden geblust, redeneert de waterpolitie.
Het CBRB ziet het probleem niet. „Wij sturen alle relevante informatie elektronisch naar de verkeersposten van Rijkswaterstaat. Het probleem is juist dat de hulpdiensten die informatie vaak niet vertrouwen en onderling niet communiceren”, meent Van Dijk. Hij stelt dat het KLPD beter kan controleren op de plekken waar de schepen worden beladen.
Het KLPD wil juist meer werk maken van controles op het water, in weerwil van het nieuwe Europese beleid. De politiedienst kondigde aan dat er deze zomer extra inspecties worden uitgevoerd op de grote waterwegen. Zo worden containerschepen op het Rijn-Scheldekanaal tussen Rotterdam en Antwerpen intensief gecontroleerd.
Over de extra controles zijn afspraken gemaakt met minister Peijs van Verkeer en Waterstaat. Het KLPD hoopt ermee aan te tonen dat het een slecht plan van de Europese Commissie is. Het korps wil dat Peijs met een nationale wet komt die goederenregistratie op het water weer verplicht stelt.
Het ministerie heeft nog geen conclusies getrokken. Een woordvoerster legde maandag uit dat het KLPD de controles samen met Rijkswaterstaat en de inspectie Verkeer en Waterstaat gaat uitvoeren. „Na de zomer volgt een evaluatie en op basis daarvan gaan we bekijken of extra regels nodig zijn.”