„TNT gaat fors groeien in Duitsland”
AMSTERDAM (ANP) - Postbedrijf TNT voorziet de komende jaren grote investeringen om zijn groeiambities in de Duitse briefbezorging waar te maken.
„Als we per jaar met 25 procent willen groeien, zullen we substantiële investeringen moeten doen. Per jaar zullen die enkele tientallen miljoenen euro belopen.” Dat heeft bestuursvoorzitter P. Bakker gezegd in een interview met de Duitse krant Welt am Sonntag.Duitsland vormt samen met het Verenigd Koninkrijk een belangrijk markt waarin TNT wil groeien om de krimpende postmarkt in Nederland het hoofd te bieden. De aanstaande liberalisering van de Duitse postsector biedt grote groeipotentieel, volgens TNT. In het Verenigd Koninkrijk is de hele markt al sinds begin dit jaar vrij.
De TNT-topman denkt ongeveer vier tot vijf jaar nodig te hebben om 10 tot 15 procent van de Duitse postmarkt in handen te krijgen. Wel onder de voorwaarde dat in 2008 de Duitsers hun markt opengooien. Overigens zou TNT met een marktaandeel van 10 tot 15 procent in Duitsland, waar Deutsche Post nu het monopolie op de briefbezorging heeft, er meer brieven bezorgen dan in heel Nederland.
TNT zette in december zijn slecht draaiende logistieke tak in de etalage om zich te concentreren op de beter renderende postbezorgingsactiviteiten en pakketvervoer. Het concern wil in 2012 een omzet van 1,7 miljard euro uit briefbezorging buiten Nederland. In de eerste negen maanden van 2005 bedroegen deze opbrengsten 426 miljoen euro.