Veiligheidsbeleid in gemeente gebrekkig
Twee op de vijf Nederlandse gemeenten beschikken niet over een nota veiligheidsbeleid. Dat blijkt uit een onderzoek van het Nationaal Centrum voor Preventie (NCP) onder lokale veiligheidscoördinatoren.
Terwijl de rijksoverheid het landelijke veiligheidsbeleid bepaalt, ligt de verantwoordelijkheid voor de uitvoering bij de Nederlandse gemeenten. Gemeenten hebben hiervoor coördinatoren integraal veiligheidsbeleid aangewezen. Het NCP heeft tachtig lokale veiligheidscoördinatoren ondervraagd over hun werk, hun beroepscontacten en informatiebronnen.
Opvallende conclusie is dat lokaal veiligheidsbeleid geen logische plaats in de gemeentelijke organisatie heeft. Positie, taak en bevoegdheden van de coördinator lokaal veiligheidsbeleid zijn niet eenduidig geregeld.
Lokale veiligheidsmensen beschikken wel over veel ervaring in hun functie. Ruim 60 procent is langer dan twee jaar in de functie werkzaam, 30 procent zelfs meer dan vijf jaar. Veertig procent van de respondenten moet het veiligheidsbeleid in deeltijd coördineren. In grotere gemeenten is hiervoor meer tijd en mankracht beschikbaar.
Lokale veiligheidscoördinatoren hebben grote behoefte aan informatie-uitwisseling. Deze behoefte is het sterkste bij ambtenaren in gemeenten van tussen de 25.000 en de 200.000 inwoners.
Het Integraal Veiligheids Programma (IVP) krijgt van de veiligheidscoördinatoren het rapportcijfer 6,6. Bijna eenderde van de ondervraagden is echter niet goed of helemaal niet bekend met het IVP: een beleidsstuk dat richting moet geven aan het Nederlandse veiligheidsbeleid.