Aantal slachtoffers in verkeer gedaald
ROTTERDAM - Het aantal verkeersdoden is vorig jaar opnieuw gedaald. De forse daling van het aantal verkeersdoden in 2004 is daarmee geen uitschieter. Het aantal dodelijke slachtoffers kwam uit op 817, 7 procent minder dan in 2004 toen er 881 doden vielen.
Voor minister Peijs (Verkeer), die de cijfers dinsdagmorgen bekendmaakte, is deze duikeling voor het tweede jaar achtereen reden haar ambities op te schroeven. Zij mikte tot nu toe op een maximumaantal van 900 verkeersdoden in 2010. Peijs wil de lat, in overleg met provincies en stadsregio’s, op het aantal van 750 leggen.Voorzitter B. Bruins van 3VO, de organisatie die na de zomer weer Veilig Verkeer Nederland moet gaan heten, noemt dat „gerechtvaardigd om aan mee te werken.”
In 2004 bleken wel fietsers en voetgangers de kwetsbaarste groepen, en dan vooral de zestigplussers. Onder hen vielen er meer doden, terwijl onder alle andere ”vervoerswijzen” de trend omlaag was.
Onder fietsers viel er 1 dode meer, 181 tegen 180 in 2004. Meer dan de helft van hen viel onder de zestigplussers. Onder voetgangers steeg het aantal slachtoffers van 77 tot 89 en de leeftijdsgroep van 60 jaar en ouder daaronder was relatief groot. Zij worden daarom een belangrijke aandachtsgroep.
Uit de cijfers, afkomstig van de Adviesdienst Verkeer en Vervoer (AVV) van het ministerie en het CBS, bleek verder dat de daling van het aantal verkeersdoden het grootst was onder automobilisten, van 414 tot 350. Ook onder motor- en scooterrijders en onder brom- en snorfietsen zakte het aantal doden.
In vrijwel alle leeftijdsgroepen nam het dodental af. De grootste daling was te zien onder de jongsten, namelijk een derde minder onder de categorie 0 tot 15 jaar, en een vijfde minder in de leeftijdsgroep van 18 tot 24 jaar. Volgens het ministerie lijkt in het laatste geval de invoering van het beginnersrijbewijs in 2002 een steentje bij te dragen.
ANWB-directeur G. van Woerkom vindt het dalend aantal verkeersdoden een „geweldig resultaat.” Maar „zorgwekkend” is in zijn ogen de stijging van het aantal doden op 30 en 60 kilometerwegen. Volgens de minister zijn er van dat soort wegen in 2005 meer gekomen, en dat verklaart de stijging. In relatieve termen is er sprake van een daling.
Volgens de ANWB heeft het toenemend aantal doden onder voetgangers te maken met slecht onderhouden en slecht zichtbare zebrapaden. Gemeenten moeten daar meer werk van maken. „Daarnaast trekken automobilisten zich steeds minder iets van zebrapaden aan. Er wordt daarop amper gehandhaafd, vergeleken met bijvoorbeeld rijden door rood.”
Het aantal ziekenhuisgewonden bleef de minister schuldig. Die cijfers zijn in oktober bekend.
Ook het aantal verkeersdoden in Europa daalt de laatste jaren. Maar het tempo zal onvoldoende zijn om het aantal in 2010 te halveren ten opzichte van 2000, zoals de Europese Commissie graag zou zien. Met de dinsdag gepresenteerde cijfers vormt Nederland een uitzondering, als de „indrukwekkende” daling van het aantal slachtoffers vanaf 2000 zich doorzet tot 2010.
Nederland behoort samen met Zweden en het Verenigd Koninkrijk tot de verkeersveiligste landen. De SWOV schrijft de Nederlandse successen toe aan het verkeersbeleid, met maatregelen voor bijvoorbeeld het gordelgebruik en tegen het rijden onder invloed. Er kan echter nog meer.
De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) doet enkele aanbevelingen voor verbeteringen van het verkeersbeleid, zoals doorgaan met de 30 kilometerwijken maar met aanpassingen zoals de aanleg van woonerven en (in het uiterste geval) verkeersdrempels.