Vogelpoep is funest
De een rijdt hem om de paar maanden door een wasstraat, de ander is elke zaterdag in de weer met emmer, spons en zeem. Rob Mellaart krijgt van beide methodes kippenvel. „Zowel de borstels van een wasstraat als spons en zeem leveren krassen op.” De agent van onderhoudsmiddelenfabrikant Meguiar’s gaat voor een washandschoen en een watermagneet. En voor een hele waslijst aan shampoo, polish en zelfs klei.
Vlak voor de recent geopende showroom annex trainingsruimte annex winkel van Meguiar’s in Baarn staat een zwarte Mercedes. De poetsgoeroe van Nederland -zoals Mellaart door velen wordt genoemd- loopt erheen om te demonstreren hoe zijn vijfstappenpoetsplan werkt. „Het begint allemaal met wassen. Velen onderschatten dat, terwijl het juist een zeer, zeer belangrijk onderdeel is. Ga nooit waxen of polishen als een auto nog niet volledig schoon is, want dan veroorzaak je juist krassen.”Meestal start Mellaart met een hogedrukspuit om het ergste vuil af te spoelen. „Houd die nooit te dicht bij de lak en spuit altijd in een scherpe hoek. Vergeet de onderkant van de wagen en zijn wielkasten niet en ga nooit aan de slag in de felle zon.” Vandaag slaat de vroegere pr-man van Volvo de hogedrukspuit over, want de Mercedes is niet zo heel erg vies.
Twee emmers staan aan Mellaarts voeten. De eerste is gevuld met water. Gewoon water. De tweede bevat hetzelfde vocht met een klein scheutje shampoo (NXT Generation Car Wash; 1,89 l; 21,99 euro). De agent van Meguiar’s doopt zijn washandschoen (Super Thick Microfiber Wash Mitt; 17,99 euro) in laatstgenoemd exemplaar, doet een paar halen over de lak, doopt zijn hand achtereenvolgens in de bak met water en in die met shampoo en gaat de viezigheid op de Mercedes opnieuw te lijf. „Gebruik nooit een spons, want zand en ander vuil blijven aan de oppervlakte zitten, zodat er bij het poetsen en vegen krasjes ontstaan. De washandschoen houdt het spul veilig diep in zijn vezels vast.”
Met een soort handdoek (Water Magnet Drying Towel; 24,99 euro) droogt de poetsgoeroe de bolide af. De watermagneet heeft een enorm absorptievermogen, want hij hoeft geen enkele keer te worden uitgewrongen. „Net als de washandschoen is dit product 100 procent wasbaar. Je kunt beide artikelen dus ontzettend lang gebruiken. Vandaar dat de prijs, die op het eerste gezicht misschien wat fors lijkt, wel meevalt.”
Bobbeltjes
Als de bolide droog is, ziet hij er superschoon en glimmend uit. Als nieuw. Schijn bedriegt. Wie zijn hand over de lak laat glijden, voelt allemaal kleine bobbeltjes. „Boomspa, asfalt, insecten”, verklaart Mellaart. In fase 2 -het prepareren- moet de bolide weer een babyhuidje krijgen. De poetsgoeroe pakt er een volgend product van Meguiar’s bij: een spray en een klompje klei (Quik Clay Detailing System; 473 ml. spray + 100 g clayblokje; 22,49 euro). Hij kneedt de klei tot een schijfje van een centimeter of tien, sprayt wat vloeistof op de motorkap en begint te vegen. Na een paar minuten voelt de Mercedes gladgeschoren aan.
Kleine krasjes en poetskringen verdwijnen als sneeuw voor de zon met Scratch X (207 ml.; 15,99 euro). „Dit product schuurt niet en is niet agressief, zoals sommige alternatieven van concurrenten.”
Pas nu is het tijd voor de fases 3 en 4: polijsten en beschermen. „Een polish is een mengsel van oliën die door de verf opgenomen worden, vergelijkbaar met hoe de menselijke huid een crème absorbeert. De polish geeft een diepe wetlookglans, maar biedt geen bescherming. De glans kan verzegeld worden door een wax aan te brengen”, legt een brochure van Meguiar’s uit.
De Amerikaanse fabrikant heeft diverse producten om te polijsten en te waxen in het assortiment. Sommige zijn een polish en een wax in één. Prijzen van die combinaties liggen iets boven de 20 euro voor een pasta van 311 gram of een spray van 473 milliliter. Mellaart: „Je moet de artikelen aanbrengen met een schuimpad, die er in drie varianten is: grof, middel en fijn.”
Metamorfose
De laatste stap van het vijfstappenplan is het bijhouden. Met een volgende spray (Quik Detailer; 473 ml.; 11,99 euro) kunnen stof, vingerafdrukken en dergelijke, vóór een nieuwe uitgebreide schoonmaakbeurt, simpel worden verwijderd. Mellaart: „Wees vooral bedacht op vogelpoep. Haal dat er zo snel mogelijk af, want het vreet zich in in de lak en je krijgt het er niet meer uit.”
Het eindresultaat ziet er oogstrelend uit: alsof de bolide zo uit de showroom van de dealer is gereden. Ook op het forum van Meguiar’s (www.meguiars.nl/forum) staan verbluffende ”make-overs”. Zoals die van een Mazda 323 uit 1991 die van roze weer rood werd. „Wat een geweldige metamorfose”, zucht Robin Schrijnemeeckers.
Je moet er wel zin in hebben, want er gaan heel wat uurtjes werk in zitten. „We richten ons dan ook niet op mensen die een auto louter zien als een vervoermiddel dat hen van A naar B brengt”, aldus Mellaart.
Meer informatie en verkooppunten: 0800-6348427 en www.meguiars.nl.
Het poetsbedrijf
Tussen droom en werkelijkheid staan wetten in en praktische bezwaren. Zo kan iemand best een als nieuw ogende auto willen hebben, maar kan het hem tegelijk aan tijd of energie ontbreken om zelf te gaan poetsen. Wanneer hij wél geld heeft, kan hij naar een poetsbedrijf stappen. Naar Hollandse Auto Cleaning (HAC) in Ermelo bijvoorbeeld. Voor zo’n 150 euro krijgt zijn bolide vanbinnen en vanbuiten een flitsende facelift.
De werknemers van HAC starten de ruim vier uur durende operatie met een polijstmachine. Alle krasjes en oneffenheden worden van de lak gehaald met ruwe en fijne pads. „Soms moeten we wel vier keer rond”, aldus eigenaar Haci Bakdemir.
De volgende halte is de wasstraat. Eentje zonder borstels. „Bij ons gaat alles handmatig.” Velgen, wielkasten, kozijnen, motor en zelfs de bekleding worden gewassen en gereinigd.
In de werkplaats drogen de werknemers de bolide af met een zeem. Ze zuigen elk hoekje en gaatje en moeten soms met een stoomreiniger hardnekkige vlekken van de bekleding verwijderen.
Aan de buitenkant gaan ze met andere middelen teervlekken en insecten te lijf. Dan moeten alle rubbers in het vet. Banden en kunststof onderdelen krijgen hun diepzwarte kleur terug.
Tot slot wordt de wagen handmatig in de was gezet en krijgt hij een lakbehandeling. Bakdemir: „We geven achttien maanden lakgarantie op een occasion en drie jaar op een nieuwe auto. Alleen vogelpoep valt er niet onder; dat is te bijtend.”
Een standaardbehandeling kost 150 euro. Mensen met kids of huisdieren zijn vaak meer geld kwijt. „Er kwam een paar weken geleden een vrouw met vier kinderen bij me voor een prijsopgaaf. Het leek wel of haar auto op het strand had gelegen. Ik rekende haar een vriendenprijs van 300 euro. Ik heb haar niet teruggezien.”
Meer informatie: www.auto-cleaning.nl en www.focwa.nl.