Binnenland

Havens toch in Betuweroute

DEN HAAG (ANP) – Haven Amsterdam en het Havenbedrijf Rotterdam zullen toch samen met spoorbeheerder ProRail de exploitatie van de Betuweroute oppakken. Minister Peijs (Verkeer) heeft dinsdag dit nieuwe voorstel naar de Tweede Kamer gestuurd.

18 April 2006 14:59Gewijzigd op 14 November 2020 03:40

De bewindsvrouw wilde aanvankelijk alleen ProRail de nieuwe goederenspoorlijn tussen het Rotterdamse havengebied en Duitsland laten uitbaten. Dit plan stuitte op verzet onder Kamerleden omdat het exploitatierisico zo indirect bij de belastingbetaler zou komen te liggen. ProRail is immers een staatsbedrijf.Kern van het akkoord is de oprichting van de Betuweroute Exploitatie Maatschappij (BREM), een joint venture die de komende vijf jaar de exploitatie voor haar rekening neemt. De havenbedrijven nemen voor 50 procent deel daarin, ProRail krijgt de andere 50 procent in handen.

De drie directeuren laten weten dat zij samen van de Betuweroute een logistiek en commercieel succes willen maken, hoewel de weg naar het akkoord niet gemakkelijk was.

Het is namelijk het zoveelste exploitatievoorstel dat de minister de Kamer voorlegt. Zij werd telkens door de Kamer teruggefloten, die wil voorkomen dat de Staat opnieuw moet bijpassen voor een toch al peperdure lijn. Een (of meer) commerciële partner(s) zou daarom uitkomst moeten bieden, in plaats van alleen ProRail in te schakelen.

Dinsdagmiddag zou de Kamer het dossier opnieuw bespreken en mogelijk de minister confronteren met een motie over zijn commerciële opzet, die zij dan zou moeten uitvoeren. Op de valreep heeft zij nu een nieuw exploitatievoorstel gedaan. Peijs heeft nu eerst, in de avond, opnieuw overleg met de Kamercommissie Verkeer en Waterstaat over dit plan.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer