Meer kale auto’s voor leasemarkt
AMSTERDAM (ANP) - Autofabrikanten brengen steeds vaker speciaal voor de Nederlandse zakelijke markt uitgeklede modellen uit om in de leasemarkt lagere prijzen te kunnen berekenen. Dit gebeurt onder meer bij BMW, dat een aparte variant van de 318 diesel voor Nederland produceert.
Andere fabrikanten, zoals Volvo en Audi, voegen tegen zeer scherpe prijzen extra uitrusting toe aan eenvoudige basismodellen.Het effect van beide methoden is dat de bpm lager uitvalt, omdat die wordt berekend over de netto catalogusprijs. Door de aangepaste totaalprijzen valt de fiscale bijtelling voor de leaserijders lager uit. Met deze praktijk willen de importeurs hun aandeel in de zakelijke leasemarkt op peil houden of vergroten.
De methode blijkt succesvol: de vorig jaar geïntroduceerde Volvo S50 en V50 worden grotendeels afgezet in de leasemarkt. Zo’n 80 procent wordt uitgerust met een speciaal optiepakket waarin bijvoorbeeld een navigatiesysteem tegen een zeer lage prijs wordt meegeleverd.
Steeds meer fabrikanten mengen zich met vergelijkbare wapens in de strijd om de gunsten van de autokoper. Binnenkort produceert bijvoorbeeld Mercedes-Benz exclusief voor Nederland varianten van de 2,0-liter dieseluitvoeringen van de B-, de C- en de E-klasse met circa 5 kW minder motorvermogen dan gebruikelijk.
Dit gebeurt door een technische aanpassing van het motormanagementsysteem. Doordat bovendien bepaalde accessoires (als een regensensor) ontbreken wanneer de auto uit de fabriek komt, valt de cataloguswaarde van deze modellen inclusief bpm ongeveer 10 procent lager uit dan gebruikelijk. De voor de zakelijke marktbestemde speciale versie van de E-klasse wordt voor ongeveer 45.000 euro verkocht, waar de prijzen van de standaarduitvoering rond de 50.000 euro beginnen.
Directeur Rob Dingemans van de Mercedes Car Groep, onderdeel van DaimlerChrysler Nederland: „Door de huidige regelgeving, waarbij de werkgever aansprakelijk is als een verkeerde catalogusprijs van de leaseauto wordt opgegeven, is sjoemelen met de bijtelling eigenlijk niet meer mogelijk. Wij zien dat de leaserijders naar goedkopere alternatieve zoeken. Dus hebben ook wij nu van de fabriek gedaan gekregen dat bepaalde modellen voor ons worden aangepast. Zo willen wij ons marktaandeel versterken.”
Voor autorijders telt vooral mee dat ze kunnen kiezen voor een prestigieus automerk zonder al te ingrijpende gevolgen voor de eigen portemonnee als gevolg van de fiscale bijtelling.
Hoewel de uitgeklede modellen officieel voor iedere autokoper beschikbaar moeten zijn, doen de importeurs er alles aan om buiten de zakelijke leasemarkt de interesse klein te houden. Er wordt zo weinig mogelijk aandacht besteed aan het bestaan van de uitgeklede modellen.