Supermarkt helpt werkloze jongeren
DEN HAAG (ANP) - Bijna een derde van de supermarkten gaat werkloze jongeren helpen bij het behalen van een mbo-diploma.
Dat is de inzet van brancheorganisatie Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) en de Taskforce Jeugdwerkloosheid met het project Supermarktleerbaan. Het project begint maandag met een proef in Amsterdam, Delft, Leiden, Rotterdam en Sittard.In de loop van dit jaar wordt de supermarktleerbaan landelijk ingevoerd. Volgens hoofd personeel en opleiding J. van Well van het CBL doet ongeveer een derde van de winkels mee: van de meer luxe supermarkten van Albert Heijn tot die van discountketen Lidl. Eind 2007 moet in 1400 tot 1500 van de circa 4700 supermarkten in Nederland gemiddeld één jongere een leerbaan hebben.
Het project is gebaseerd op ervaringen in Delft. Daar worden al langer jongeren via supermarkten van C1000 opgeleid. Het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) gaat werkloze jongeren tot twintig jaar die geen (v)mbo-diploma hebben, aandragen bij de winkels. Deze werkgevers krijgen 4000 euro subsidie voor de jongeren, betalen de opleidingskosten en worden via een zogeheten no-riskpolis vrijgesteld van financiële risico’s als hun leerling verzuimt.
De jongeren gaan werkritme en praktijkervaring opdoen door drie of vier dagen per week te werken. Daarnaast gaan ze één dag naar school. Na twee jaar moeten ze dan een mbo-diploma op zak hebben. Volgens Van Well zijn de jongeren die de supermarktleerbaan met succes hebben afgerond, ook interessante werknemers voor andere takken van de detailhandel en de logistiek- of transportsector.
Het CBL stelt dat investeren in jongeren die nu langs de kant staan, ook in het eigen belang van werkgevers is. Nu is ongeveer een op de tien jongeren van 16 tot 23 jaar werkloos en heeft circa een kwart onvoldoende opleiding om aan de bak te komen.
Het CBL vreest dat straks door de vergrijzing een tekort aan geschikt personeel ontstaat. De branche herinnert zich ook nog erg goed dat een paar jaar geleden, toen de economie op volle toeren draaide, winkeliers grote problemen hadden om voldoende werknemers te vinden.
Voorzitter H. de Boer van de Taskforce Jeugdwerkloosheid hoopt dat meer sectoren tot hetzelfde besef komen als de supermarktbranche. De taskforce, die is opgericht in de strijd tegen de hoge jeugdwerkloosheid, moet voor het einde van deze kabinetsperiode in 2007 40.000 extra (leer)banen gerealiseerd hebben voor jongeren tot 23 jaar.
„We zitten nu wel op ongeveer 30.000 vervulde banen. Maar het wordt steeds moeilijker”, stelt De Boer. „We komen nu bij de harde kern van werkloze jongeren, die meer begeleiding nodig heeft, zoals in leerbanen.” Daarom begint de taskforce in mei een campagne om werkgevers over te halen het voorbeeld van de supermarkten te volgen.