Economie

Biobrood in de lift

UTRECHT (ANP) - Nederlanders hebben vorig jaar meer biologische kaas, boter en brood gekocht.

5 April 2006 09:52Gewijzigd op 14 November 2020 03:37

Andere bioproducten als groenten, fruit en vlees verdwijnen iets minder dan voorheen in de winkelmandjes. Geen van de producten haalt echter een marktaandeel van 5 procent, de ondergrens die minister Veerman (Landbouw) zich per 2007 heeft gesteld.In 2005 zijn Nederlanders weer iets meer biologische producten gaan kopen, bleek uit de woensdag verschenen EKO-monitor. Hierin zet het Platform Biologica namens de biologische sector jaarlijks de prestaties op een rijtje.

De groei is echter beperkt: consumenten gaven vorig jaar samen 476,4 miljoen euro uit aan de levensmiddelen die op natuur- en diervriendelijke wijze zijn geproduceerd. Dat is 1,4 procent meer dan de 460,9 miljoen euro die ze hieraan samen in 2004 spendeerden.

De kleine stijging is niet te danken aan de supermarkten, tot nu toe nog het grootste verkoopkanaal voor (ongeveer de helft van) de biowaar. Consumenten hebben hier vorig jaar iets minder (2,6 procent) uitgegeven aan biologische producten. Directeur B. van Ruitenbeek van Biologica wijt die daling aan de prijzenslag tussen de supermarkten, „de staart van de recessie” en de weinig bijzondere presentatie van de biowaar. „Het lijkt of biologisch in Nederland iets te gewoon is gemaakt.”

De supermarkten zeggen zich niet te herkennen in de cijfers. „De verkoop van biologische producten in de supermarkten is in 2005 juist gestegen ten opzichte van 2004”, laat hun koepelorganisatie Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) weten. Sommige supermarkten bereiken die groei door meer verschillende bioproducten aan te bieden terwijl andere met een gelijk assortiment simpelweg meer verkopen.

Het zijn vooral de cateraars (plus 22 procent) en de natuurvoedingswinkels (5 procent), die deze levensmiddelen steeds meer aan de man brengen. De cateraars sloten zich twee jaar geleden via brancheorganisatie Veneca aan bij het convenant, dat voor een groter marktaandeel ”biologisch” moet zorgen.

In steeds meer bedrijfsrestaurants liggen de bioproducten zodoende klaar. Het ministerie van Landbouw wil zijn ambtenaren vanaf 2007 zelfs alleen nog maar biowaar voorschotelen.

Ondanks de groei blijft de productie en verkoop van bioproducten ver achter bij de wensen en verwachtingen. Het Rijk streeft ernaar dat 10 procent van de landbouw in Nederland eind 2007 biologisch is. Anno 2005 was dat 2,5 procent.

Voor de verkoop van biowaar streven sector en overheid naar een marktaandeel van 5 procent. Nu is 2 procent van alle boodschappen natuur- en diervriendelijk geproduceerd. Zelfs voor verse groenten en fruit, die in 2004 met 5,1 procent marktaandeel net boven die grens kwamen, is dat aandeel vorig jaar teruggezakt naar 4,8 procent.

Minister Veerman wil de verkoop van bioproducten verder stimuleren. Bij wijze van proef zullen in dat kader in tien dorpen in Nederland een aantal normaal wat duurdere bioproducten tijdelijk wat goedkoper zijn.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer