Economie

Zorgen aan de lopende band

BORN - DAF, Volvo, Mitsubishi; de enige Nederlandse autofabriek produceerde de afgelopen jaren voor verschillende merken. Steeds waren er zorgen aan de lopende band.

Riekelt Pasterkamp
5 April 2006 08:24Gewijzigd op 14 November 2020 03:37

Wrang is het wel. Op de dag dat NedCar 1000 man de wacht aanzegde, kondigde DAF Trucks aan vorig jaar een recordwinst te hebben geboekt.De bedrijven zijn de twee grootste buitenlandse ondernemingen in de industriële productie in Nederland en hebben dezelfde grondlegger: Hub van Doorne. NedCar is in handen van Mitsubishi en DaimlerChrysler, terwijl het Amerikaanse Paccar bij DAF de dienst uitmaakt.

DAF in Eindhoven leverde vorig jaar bijna 53.000 vrachtwagens af. Dat is het hoogste aantal in het 75-jarig bestaan van de onderneming.

Grote broer NedCar in Born verkeert in zwaar weer. Mitsubishi kondigde begin deze week aan 1000 van de 3000 arbeidsplaatsen te willen schrappen. Dit omdat DaimlerChrysler de productie van de smart forfour stopt. Het karretje verkoopt niet.

De uiterst moderne fabriek van NedCar is uitgerust met 600 robots. „We kunnen hier veel”, zegt een medewerker. „We treffen alleen de verkeerde fabrikanten.”

Om het in beeldspraak te stellen: NedCar heeft zorgen aan de lopende band. DAF, ooit in Born neergezet om ex-mijnwerkers aan het werk te helpen, werd in 1975 overgenomen door Volvo. Tien jaar later nam de Nederlandse overheid een belang in Volvo Car.

In de jaren negentig verscheen Mitsubishi aan de horizon. Van dezelfde band in Born rolden zowel de succesvolle Volvo’s S- en V-40 als de Mitsubishi Carisma. In het topjaar maar liefst 290.000 stuks. Er werkten toen meer dan 7000 mensen bij NedCar.

Rond de eeuwwisseling begon de malaise. De Nederlandse overheid verkocht haar aandelen en Volvo -inmiddels ingelijfd door Ford- trok zich terug. Iedere stap ging gepaard met reorganisaties. Sinds 2004 zit NedCar opgescheept met de Colt, een model dat niet zo hard loopt.

De vakbonden zien wel nieuwe mogelijkheden voor NedCar, maar dan moet Mitsubishi hieraan willen meewerken. Volgens de bonden zoeken vooral Aziatische autofabrikanten zoals Hyundai, Nissan en Toyota naar uitbreiding van hun capaciteit. Zo zou Hyundai al 1,5 miljard euro hebben gereserveerd voor een fabriek in Europa. De bonden willen de Aziaten voor Born interesseren.

De drie genoemde Aziaten zijn grote jongens, hoog in de top vijftien van autoproducenten. Toyota staat zelfs bovenaan met de productie van bijna 6 miljoen auto’s in 2004.

NedCar in Born is gebouwd voor een productiecapaciteit van 300.000 auto’s per jaar. Nu rollen er per jaar 115.000 auto’s uit de fabriek en na het verdwijnen van de smart zullen dat er rond de 70.000 worden. Mogelijk is dat al eind juni zover.

De bonden vrezen dat NedCar met dat aantal niet meer rendabel is en in 2010 definitief zal moeten sluiten. Ze hebben de directie van NedCar een mandaat gevraagd om desnoods zelf op zoek te gaan naar nieuwe gegadigden in de auto-industrie voor de productie van een merk in Born.

Na DAF, Volvo en Mitsubishi dus een volgend merk? Is dat haalbaar? Willen de Aziaten hun auto’s voor de Europese markt in Born laten maken? Daar valt niets zinnigs over te zeggen.

De toenemende globalisering speelt NedCar parten. Fabrikanten laten hun auto’s op de goedkoopste plekken ter wereld maken. In die zin is een rol als toeleverancier misschien wel rendabel.

De roep om steun van de Nederlandse staat zwelt aan. Volgens de Limburgse gouverneur Frissen moet NedCar een „nationaal dossier” worden. De noodkreet is niet verwonderlijk. Met dik 6 procent is de werkloosheid in Limburg al hoog. Mocht NedCar omvallen, dan zal dat effect hebben voor ongeveer 10.000 banen in de regio.

Premier Balkende komt pas over dik twee weken naar Born om te overleggen met de directie en de vakbonden. Limburg is voor de CDA-voorman achterban en de landelijke verkiezingen komen dichterbij.

Toch lijkt het niet waarschijnlijk dat de premier geld meebrengt. Overheidssteun om bedrijven van de strop te redden is niet meer van deze tijd. Met het verdwijnen van NedCar zal Nederland niet aan de rand van de economische afgrond komen. Net zomin als dat gebeurde na het verdwijnen van grote scheepsbouwers in de jaren negentig en het faillissement van Fokker in 1996. Maar het NedCarpersoneel koopt daar weinig voor.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer