Ruim 15.000 klachten over vlieglawaai
Het onderhoud aan de Buitenveldertbaan dat in juni twintig dagen duurde, leverde een recordaantal klachten op bij de Commissie Geluidhinder Schiphol. In totaal registreerde men daar 15.628 klachten, zo maakte de commissie vrijdag bekend.
Het grootste deel ging over landingen op de Schiphol Oostbaan. Vliegtuigen die gebruikmaken van deze route, vliegen recht over de hoofdstad. Het grootste aantal klachten - 7968 - kwam dan ook uit Amsterdam. De wijk oud-West scoorde het hoogst, gevolgd door het Centrum en Zuid.
De klachten kwamen van in totaal 1160 bellers, van wie er 275 nog niet eerder contact met de Commissie Geluidhinder hadden gezocht.
Extra kwaad waren veel bewoners door een persbericht van de luchthaven waarin werd gemeld dat de Buitenveldertbaan op 28 juni weer in gebruik werd genomen; twee dagen eerder dan de geplande einddatum. Schiphol verzuimde echter mee te delen dat de vervroegde ingebruikname te maken had met harde noordwesten wind, die landen op Schiphol Oost bemoeilijkte. Nadat de wind ging liggen hervatte Schiphol de ’rechte nadering’ via de Oostbaan. Volgens de Commissie Geluidhinder zette Schiphol mensen daarmee op het verkeerde been. De luchthaven zou inmiddels vollediger voorlichting hebben beloofd.
Volgens de commissie is het leed deze periode nog niet helemaal geleden voor inwoners van Amsterdam. Een lage wolkenbasis in combinatie met zuidelijke wind en slecht zicht kan voor Schiphol reden zijn om de Oostbaan tijdens de drukste tijdstippen weer te gebruiken.