Binnenland

„Commissie doet niets met klachten geluidsoverlast”

DEN HAAG/SCHIPHOL (ANP) – Staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer) maakt harde verwijten richting de CROS, een belangrijk overleg– en adviesorgaan inzake Schiphol. De CROS, de Commissie Regionaal Overleg Schiphol, zou niets doen met klachten over geluidsoverlast. Dat blijkt uit een brief van Schultz donderdag aan de Tweede Kamer.

30 March 2006 14:22Gewijzigd op 14 November 2020 03:36

„In plaats van de klachten slechts te registreren, zoals nu gebeurt, pleit het kabinet ervoor dat klachten worden afgehandeld", schrijft ze in antwoord op vragen van SP–Kamerlid Gerkens. In de CROS, in 2003 opgericht, nemen 35 gemeenten, drie provincies en diverse vertegenwoordigers van de luchtvaartsector deel om milieu–, geluids– en veiligheidsproblemen rondom Schiphol te bespreken.Schultz heeft de CROS over de zaak aangesproken. De commissie werkt volgens haar aan verbetering van de klachtenbehandeling. Halverwege dit jaar komt ze met een „visie" op klachten, klachtenbehandeling en klachtenorganisatie.

De CROS heeft een apart klachtenbureau. Volgens Schultz blijkt uit eigen onderzoek van de CROS dat de meeste omwonenden dat bureau niet kennen. Elk jaar stopt ook een aanzienlijk aantal mensen met het indienen van klachten. Ambtenaren van Schultz hebben uit gesprekken met omwonenden begrepen dat ze dat doen, „omdat er niets of te weinig gebeurt".

Zulke klachten kwamen ook binnen in het onderzoek dat Verkeer en Waterstaat vorig jaar heeft gedaan om een nieuw Schipholbeleid, met normen voor geluid, milieu en veiligheid, voor te bereiden. Over twee weken hakt het kabinet de knoop door over dat nieuwe beleid.

Secretaris G. Tan van de CROS laat weten dat hij „blij" is met de aandacht. Volgens hem gebeurt er wel wat met de klachten. Mensen kunnen die toelichten en krijgen informatie. Maar er wordt gewerkt aan een andere opzet. „We kunnen de klachten niet oplossen. Misschien moeten we mensen doorverwijzen naar instanties zoals Schiphol of gezondsheidsinstellingen".

Begin dit jaar bleek dat het aantal klachten bij de CROS in 2005 licht is gedaald, met 0,5 procent tot iets meer dan 710.000. In 2004 verdubbelde het aantal klachten nog. Volgens Schultz loopt vanwege deze opmerkelijke stabilisatie een onderzoek. Begin mei komt dat uit.

De CROS–secretaris wees er nog op dat 3 procent van de klagers verantwoordelijk is voor 80 procent van de klachten. Daaronder is iemand die 100.000 klachten, een record, heeft ingediend. „Je moet je niet blindstaren op aantallen".

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer