Steeds meer koffers reizen alleen
GENEVE (AP) - Vorig jaar raakten 30 miljoen stuks bagage op vliegvelden in de gehele wereld vermist, dat wil zeggen dat de bagage niet samen met de eigenaar-passagier arriveerde.
Het overgrote deel van de vermiste bagage kwam uiteindelijk -gemiddeld na 1,3 dagen- terecht, maar 200.000 tassen, koffers of rugzakken verdwenen, in handen van criminelen of in het niets. Dit is maandag bekendgemaakt door SITA Inc., een in Genève gevestigd bureau dat in opdracht van de internationale luchtvaartindustrie onderzoek doet naar vermiste bagage.Het gaat om niet meer dan 1 procent van de 3 miljard stuks bagage die vorig jaar werden vervoerd, maar het probleem wordt wel groter, aldus SITA.
Vermiste bagage kostte de luchtvaartmaatschappijen vorig jaar wereldwijd 2 miljard euro, tegen 1,3 miljard in 2004. De toename houdt zowel verband met verbeteringen in de onderzoeksmethoden als met een stijging in de kosten van falend bagagemanagement. Meer luchtverkeer, strakkere vluchtschema’s, meer maatschappijen en striktere veiligheidsmaatregelen dragen er allemaal toe bij dat meer bagage verloren gaat of met vertraging arriveert. Het grootste probleem is het stijgende aantal passagiers. Passagiersgroei geeft bagagegroei, met een bijna evenredige stijging van de problemen.
Vaak raakt bagage vermist doordat fouten worden gemaakt op overslagpunten. Er ontstaan daarnaast problemen doordat bagage niet correct wordt geladen, door onjuiste tickets en gewicht- of volumerestricties. Maar 3 procent van de problemen ontstaat door verkeerde labeling.
Volgens SITA zijn er geen uniforme richtlijnen voor wat er met vermiste bagage moet gebeuren. In sommige landen worden verloren gegane goederen later geveild, zoals in de Verenigde Staten, waar het Unclaimed Baggage Center jaarlijks ruim 1 miljoen stuks bagage verkoopt. Het gaat meest om kleding, maar ook om camera’s, sportartikelen, juwelen en, uiteraard, tassen, koffers en dergelijke.
SITA pleit voor het aanbrengen van een computerchip op bagage, waarmee die nauwkeurig kan worden gevolgd en eventueel snel kan worden opgespoord. De chip, genaamd RFID (radio frequency identification), maakt het mogelijk bagage te allen tijde via draadloze netwerken te achterhalen.
De chip stelt de vliegmaatschappij ook in staat bagage snel te lossen als de passagier niet komt opdagen. Maar het gebruik ervan blijft vooralsnog beperkt tot maar enkele luchthavens.
Violante pleit voor gebruik van hoger ontwikkelde bagagesystemen en meer initiatieven van de passagier bij inchecken en boeken via internet. „Dat zal het reizen allemaal vereenvoudigen, vertragingen reduceren en bagageproblemen verminderen”, meent de SITA-directeur.