Binnenland

Ombudsman wil meer bemiddeling bij klachten over UWV

DEN HAAG (ANP) – De uitvoerder van de WW en de WAO, uitkeringsinstelling UWV, moet klachten van cliënten vaker informeel proberen op te lossen. Dat heeft de Nationale Ombudsman dinsdag gezegd. Op die manier kunnen klachten van aanvragers van uitkeringen over de keuringsarts beter worden behandeld dan door middel van de gangbare formele klachtenprocedures, stelt de vertrouwensman.

14 March 2006 15:31Gewijzigd op 14 November 2020 03:33

Keuringsartsen beoordelen of iemand zo ziek is dat hij recht heeft op een uitkering. De ombudsman krijgt veel klachten over de manier waarop deze artsen hun cliënten behandelen. „Een bemiddelend gesprek tussen de klager en de beklaagde onder leiding van een mediator is meer geschikt voor het herstel van vertrouwen en voor het leereffect", aldus de Nationale Ombudsman.Een woordvoerder van het UWV zegt in een reactie dat de uitkeringsinstantie bemiddeling al als een van de manieren ziet om klachten op te lossen. „Wij zijn er al mee gestart", aldus de zegsman. Het UWV zet twintig zogeheten klachtenambassadeurs in die bemiddelen tussen artsen en cliënten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer