Binnenland

Winkeliers merken nog weinig van kopersstaking

Winkeliers in Nederland hebben maandagochtend nog weinig gemerkt van de aangekondigde kopersstaking door consumenten, stellen woordvoerders van Albert Heijn en MKB Nederland, de belangenorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf. „Het is een gewone maandagmorgen”, aldus de zegsvrouw bij Albert Heijn.

ANP
1 July 2002 13:42Gewijzigd op 13 November 2020 23:39

Volgens de woordvoerster bij MKB Nederland stelt de actie allemaal niet zo veel voor en is er maandagmorgen nog niet één reactie binnen van winkeliers in het midden- en kleinbedrijf. „De actie is georganiseerd door een anoniem persoon. Bovendien is nog steeds niet bewezen dat de prijsverhogingen het gevolg zijn van het misbruiken van de euro.”

Daar denkt ING Groep anders over. Die stelde vorige week dat door de invoering van de nieuwe munteenheid de prijzen in tien maanden tijd circa 1,1 procent zijn gestegen. Dit betekent dat de prijzen meer dan gebruikelijk zijn gestegen, aldus ING. Hoofdschuldigen aan het euro-effect zijn volgens de bank kappers, restaurants, snackbars, cafés en supermarkten.

Organisator van de actie, deejay Boris van Zonneveld van Fresh FM, zegt inmiddels via de mail honderden steunbetuigingen te hebben binnengekregen. Alleen daarom al is hij meer dan tevreden: „De actie is een gigantisch succes”, doelend op de aandacht die zijn initiatief heeft gekregen, want of de consumenten maandag daadwerkelijk staken weet hij niet. „Wel schreven veel mensen dat ze zouden meedoen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer