Economie

Spoorwegen doen het goed in 2005

UTRECHT - De Nederlandse Spoorwegen hebben in 2005 goede resultaten geboekt. De reizigersgroei in Nederland bedroeg afgelopen jaar 4,5 procent en de klantwaardering steeg licht.

Redactie economie
16 February 2006 11:02Gewijzigd op 14 November 2020 03:28

Het bedrijfsresultaat verdubbelde van 144 miljoen euro in 2004 tot 292 miljoen in 2005. Het nettoresultaat bedroeg vorig jaar 219 miljoen euro tegen 121 miljoen een jaar eerder.„Op vele fronten doen de NS het beter dan in 2004. Dat is goed voor onze reizigers, voor de mobiliteit en dus voor Nederland”, aldus NS-topman A. Veenman donderdagmorgen bij de presentatie van de jaarcijfers 2005.

Volgens Veenman hebben de NS vorig jaar veel van hun doelstellingen gehaald. Op twee punten bleef het bedrijf echter in gebreke: informatievoorziening en punctualiteit.

Voor 2006 is 150 miljoen euro extra uitgetrokken om op die onderdelen beter te gaan presteren. „Nieuwe schermen brengen de informatie straks tot op het perron, in treinen verschijnt dynamische reisinformatie en storingsgevoelige treinonderdelen worden aangepast.”

In 2005 groeide het bedrijfsresultaat fors door hogere omzet bij verhoudingsgewijs gelijkblijvende kosten. Voor het eerst telden in 2005 de opbrengsten en lasten van de Northern Railconcessie in het Verenigd Koninkrijk mee. De totale opbrengsten van de NS stegen in 2005 met 538 miljoen euro (18 procent) van ruim 2,9 miljard euro naar ongeveer 3,5 miljard. De bedrijfslasten kwamen uit op 3,2 miljard euro, bijna 14 procent meer dan de 2,8 miljard uit 2004.

De totale opbrengsten uit het segment reizigersvervoer stegen met 391 miljoen euro van 1,8 miljard euro in 2004 naar bijna 2,2 miljard in 2005, een toename van 21,7 procent.

Er werden meer enkele reizen, retours en abonnementen verkocht, rond evenementen steeg de kaartverkoop flink, nieuwe klanten wisten de trein te vinden en bestaande klanten kozen vaker voor het spoor, aldus het jaarverslag. Het aantal reizigerskilometers nam toe van 14,1 miljard in 2004 naar 14,7 in 2005.

Het rendement op het totaal door NS geïnvesteerd vermogen (return on investment, ROI) kwam in 2005 uit op 4,2 procent tegen 0,6 procent een jaar eerder. „Dit is nog onvoldoende, gelet op de noodzakelijke investeringen op langere termijn en de maatschappelijke rol van de NS, waarbij we willen werken aan betere dienstverlening, stationsomgevingen en een goed milieubeleid. Voor de continuïteit van de onderneming en haar investeringen is een ROI van minimaal 7 procent na belastingen nodig”, aldus de NS-directie vanmorgen.

De NS zullen in 2006 veel investeren in de introductie van de ov-chipcard, het elektronisch toegangsbewijs, gecombineerd met toegangspoortjes die het zwartrijden en de daarmee gepaard gaande agressie moeten tegengaan. In maart komen nieuwe verbindingen beschikbaar door de openstelling van een rechtstreekse link tussen Eindhoven, Utrecht en Schiphol via de Utrechtboog.

NS vervoerden in 2005 dagelijks gemiddeld ruim 1 miljoen reizigers. Het aantal voltijds arbeidsplaatsen daalde van bijna 25.000 in 2004 naar ruim 23.500 een jaar later.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer