Kanteltechniek Carver moet eindelijk geld opleveren
DORDRECHT (ANP) - De ontwikkeling van de Carver heeft al veertien jaar en 10 miljoen euro gekost, maar nog nooit is er winst gemaakt. De Nederlandse driewielauto die kantelt in de bochten moet volgens de Friese zakenman Jan Riedstra echter binnen twee jaar rendement opleveren.
Hij heeft daarom 25 procent van de aandelen van de ontwikkelaar van de Carver One, DVC Technologies in Dordrecht, gekocht.Dat heeft directeur Frank Vermeulen van DVC maandag bekendgemaakt. Ingenieur Chris van den Brink en Harry Kroonen bedachten veertien jaar geleden de kanteltechniek.
Om snel door een bocht te rijden zonder eruit te vliegen, is een auto die kantelt het ei van Columbus. Denk bijvoorbeeld aan motorracers die overhellen om snel de bocht te ronden. Sinds 2003 zijn er 25 prototypes van de Carver gebouwd, waarvan er 5 in Nederland rijden. Pas dit jaar wordt de Carver echter voor het eerst als productieauto gebouwd en volgend jaar wordt het jaar van de waarheid.
„We laten elk jaar een serie van 500 Carvers in Duitsland bouwen. We maken daarmee wel een beetje winst, maar dat is nooit genoeg om de investeringen terug te verdienen. Dus is de serieproductie vooral bedoeld om te bewijzen dat de technologie werkt”, aldus algemeen directeur Vermeulen.
De Leeuwarder multimiljonair Riedstra is een enorme autoliefhebber, maar denkt dat vooral met de verkoop van de Carvertechniek geld kan worden verdiend en niet met de productie van de auto’s. „De techniek is volledig gepatenteerd en ik geloof daar helemaal in.”
Voor DVC Technologies was de investering van 3,7 miljoen euro van Riedstra noodzakelijk. „We hadden de keus: of we blijven doormodderen of we willen versnellen. Zonder Riedstra had het misschien pas over vijf of zes jaar iets opgeleverd. Door zijn geld kunnen we de Carver nu in de markt gaan zetten”, aldus Vermeulen.
Van de eerste serie van 500 stuks is nagenoeg alles verkocht. Goedkoop is de kantelauto niet. In Nederland kost een Carver 42.000 euro. De koper krijgt dan een voertuig dat de openbare weg op mag en dat twee personen achter elkaar kan verplaatsen met een topsnelheid van 180 kilometer per uur.
Het bedrijf is inmiddels bezig een dealernetwerk in Europa op te zetten om de Carver te slijten. „We zijn ook bezig in Amerika. Want van elke funauto wordt altijd de helft in Amerika verkocht, maar de Daihatsumotor in de Carver mag het land niet in”, zegt Vermeulen. „Wij zijn er klaar voor. We hebben gesprekken met alle Europese autofabrikanten gehad. En onze organisatie hebben we een halfjaar geleden omgevormd zodat een beursgang mogelijk is, want dat is wel ons doel.”