De ergste scheepsrampen van de afgelopen twintig jaar
RIJSWIJK (ANP) – Van de meer dan twintig ergste scheepsrampen van de afgelopen twintig jaren waren er maar liefst vijf in Bangladesh, drie in Indonesië en twee in Egypte inclusief de ramp met de Salam Boccaccio’98 van vrijdag. De ergste was ten zuiden van het Filipijnse eiland Luzon in december 1987.
Augustus 1986: Het Russische passagiersschip Admiraal Nasjimov zinkt na een aanvaring met een vrachtschip in de Zwarte Zee. Het kost bijna vierhonderd mensen het leven.
Maart 1987: Circa vijf minuten nadat de veerboot Herald of Free Enterprise was uitgevaren in de ochtend van 6 maart kapseist de veerboot voor de haven van Zeebrugge. Bij de ramp verloren 193 van de meer dan 530 opvarenden het leven.
December 1987: De ergste ramp met een veerboot in vredestijd is tot dusverre de ondergang van de Dona Paz. Het schip komt 20 december in de Sibyan Zee ten zuiden van het Filipijnse hoofdeiland Luzon in aanvaring met een tanker en zinkt. De Dona Paz en de Sibuyan Zee werden zo het graf voor meer dan 4375 mensen.
Oktober 1988: Bij de ondergang van een zusterschip van de Dona Paz, de Dona Marilyn, in het zuidoosten van de Filipijnen komen meer dan 250 mensen om het leven. Twee maanden later gebeurt een drama met een veerboot in Bangladesh op de rivier de Dhaleswari. Nadat de boot de Haisal was aangevaren door een vrachtschip, zinkt ze en sleept meer dan tweehonderd opvarenden de dood in.
December 1991: In de Rode Zee, niet ver van de Egyptische haven Safaga ramt de veerboot de Salam Express koraalriffen en gaat ten onder met 464 opvarenden.
Februari 1993: Ten westen van de Haïtiaanse hoofdstad Port–au–Prince gaat de veerboot Neptune onder in de Golf van Gonâve. Het precieze aantal mensen dat daarbij om het leven is gekomen is onduidelijk, maar honderden verdronken.
Oktober 1993: De veerboot Seohae kapseist voor de Zuid–Koreaanse kust. Het schip was overladen met 362 mensen aan boord. Slechts zeventig overleefden.
April 1994: Voor de kust van Kenia vergaat een passagiersboot waarbij 272 opvarenden het leven lieten.
Augustus 1994: Een overbeladen boot komt in door stromingen en tropische stormen beruchte rivier de Meghna in Bangladesh in een maalstroom terecht. Het schip vergaat en meer dan driehonderd mensen vinden de dood.
September 1994: De veerboot Estonia, op weg van Tallin naar Stockholm, komt 28 september voor de Finse kust tot zinken. Van de 989 opvarenden verdrinken er 852 waarmee dit de ergste veerbootramp in vredestijd in Europa is.
Februari 1999: Een Indonesische veerboot zinkt in de Zuid–Chinese Zee bij Borneo. Zeker 312 mensen komen om in de golven.
Juni 2000: Een schip volgepakt met mensen die het gewelddadige Sulawesi ontvluchten, de veerboot Cahaya Bahari, zinkt voor de kust van het Indonesische eiland. Van de meer dan 560 opvarenden overleeft slechts een tiental.
Oktober 2001: Een bootje beladen met mensen die naar Australië willen varen om een beter leven te zoeken, vergaat voor de westkust van Java. Daarbij verdrinken 353 mensen voornamelijk afkomstig uit het zuiden van Sumatra.
Mei 2002: De veerboot Salahuddin–2 vergaat in de gevaarlijke stromen van de rivier de Meghna in Bangladesh. Ongeveer 450 mensen verdrinken in de stroom ten zuiden van de hoofdstad Dhaka.
September 2002: De Senegalese veerboot Joola, gebouwd voor 550 passagiers, vergaat 26 september voor de West–Afrikaanse kust van Gambia, met bijna 2000 opvarenden aan boord. Slechts 64 mensen hebben deze scheepsramp overleefd.
Juli 2003: De rivier de Meghna in Bangladesh ’verslindt’ opnieuw een veerboot, de M.V.Nasreen. Circa vierhonderd mensen verdrinken bij deze ramp. In mei 2004 vergaan nog eens twee veerboten op deze stroom wat zeker tweehonderd mensen het leven kost.
November 2003: Op het Mai–Ndombe Meer in het westen van Congo(–Kinshasa) kapseist een veerboot. Het aantal mensen dat om het leven komt is onduidelijk maar het zouden er 350 zijn geweest volgens meldingen uit de streek.
Februari 2006: De veerboot al–Salam Boccaccio’98 onderweg van de Saoedische haven Duba naar Safaga in Egypte vergaat 3 februari in de Rode Zee.