Zalm wint steun CDA voor verkoop Schiphol
DEN HAAG (ANP) – Het kabinet lijkt eindelijk werk te kunnen maken van de privatisering van de luchthaven Schiphol. Minister Zalm van Financiën toonde zich woensdag in de Tweede Kamer bereid tot een „combitrack".
Een „behoorlijk" deel van de aandelen van de Staat wil Zalm via de beurs verkopen en een deel via een zogeheten onderhandse plaatsing.De CDA–regeringsfractie was tot nu toe de grote spelbreker in de plannen voor de verkoop van aandelen van de Staat in Schiphol, die is voorzien in het regeerakkoord van Balkenende–2. Fractiespecialist Haverkamp zei „geen nadelen" te zien in dit nieuwe aanbod van Zalm.
Het kabinet wil een minderheidsbelang van 49 procent in Schiphol afstoten. Momenteel heeft de Staat 75,8 procent van de aandelen in handen, Amsterdam 21,8 procent en Rotterdam 2,4 procent.
Haverkamp en Zalm botsten tot nu toe over de wijze van vervreemding van die 49 procent. Het CDA wilde via een onderhandse plaatsing van aandelen meer geld en een paar grote beleggers binnenhalen om het Schipholbedrijf scherp te houden. Ook belangen als werkgelegenheid en milieu zouden langs die weg beter gewaarborgd zijn.
Zalm prefereerde een beursgang, maar gaf onlangs toe beide privatiseringsopties te willen voorbereiden. Maar de voorwaarden waaronder, bevielen het CDA niet. Het aanbod van de ’combitrack’ van de VVD–bewindsman kon wel door de beugel.
Zalm kondigde aan dat hij de Kamer op de hoogte zal houden, maar ondertussen aan de slag gaat en de verkoop nog dit jaar in gang zet. Hij beriep zich op zijn wettelijke bevoegdheden. „De Kamer kan mij achteraf ter verantwoording roepen". Hij beloofde wel een brief over de uitwerking van de ’combitrack’.
PvdA’er Duivesteijn gaf een diapresentatie om duidelijk te maken waarom het kabinet zou moeten wachten met de aandelenverkoop. Hij had eigen onderzoek gedaan, met als conclusie dat de opbrengst veel groter kan zijn omdat er op de luchthaven meer kantoren en bedrijven bij kunnen. „Wij doen ons tekort door nu te privatiseren en niet meer informatie te willen over de vastgoedpositie van Schiphol".
De animo was niet groot in de Kamer. VVD–collega De Krom spuwde zijn gal over het sinds 1995 slepende Schiphol–dossier. „Wij zijn de vleesgeworden niet–beslissers". De liberaal, die voor een beursgang is, legde zich later neer bij Zalms aanbod.
De bewindsman wilde niet verder met Duivesteijns waarderingsonderzoek. „Dit is geen exclusieve wetenschap. Beleggers hebben daar geld voor over". Hij schatte verder de kans klein dat Amsterdam de privatisering tegenhoudt. Het is goed gebruik dat gemeenten meewerken als kabinet en Kamer eruit zijn, aldus Zalm.