Onjuist salaris voor werknemers mkb
DELFT - Honderdduizenden werknemers in het midden- en kleinbedrijf krijgen dezer dagen waarschijnlijk een onjuist salaris uitbetaald. Hun werkgevers hebben de salarisadministratie nog niet helemaal op orde na de stelselwijzigingen die in het nieuwe jaar van kracht zijn geworden.
Dat heeft MKB-Nederland, de belangenorganisatie voor het midden- en kleinbedrijf, woensdag laten weten.„Bij grote stelselwijzigingen is een foutenmarge van 10 tot 15 procent vrij normaal”, weet J. Warmerdam, secretaris fiscale zaken bij het MKB. „Nederland telt ongeveer 450.000 mkb-bedrijven die zo’n 3,5 miljoen werknemers in dienst hebben. Het kan dus goed zijn dat er iets misgaat met de uitbetaling van de lonen van 350.000 tot een half miljoen mensen.”
Werknemers doen er goed aan hun loonstrookje kritisch te bekijken en het gestorte salaris nauwkeurig te vergelijken met het loon in 2005. „Het kan gaan om een foutje van 2 euro, maar ook om bedragen tot meer dan 100 euro”, weet Warmerdam.
MKB-Nederland benadrukt dat het belangrijk is dat de werkgevers de fouten snel herstellen, omdat de Belastingdienst forse boetes op kan leggen. „De eerste maanden is de Belastingdienst coulant, maar daarna volgen flinke boetes. Een foute loonaangifte kan leiden tot een boete van 1100 euro”, aldus Warmerdam.
De verkeerde loonbetalingen zijn het directe gevolg van de grote veranderingen in het zorgstelsel, de invoering van de levensloopregeling en de nieuwe wet voor arbeidsongeschiktheid. Vooral kleine bedrijven hebben er moeite mee om tijdig de juiste gegevens op een rij te krijgen.
Salarisverwerker ADP bevestigde vanmorgen in het Algemeen Dagblad dat sommige bedrijven te laat zijn geweest met het aanleveren van gegevens of verkeerde gegevens hebben verstuurd. De organisatie zegt zelf geen problemen te hebben. ADP-woordvoerder Roland de Wit: „Bij elke branche zijn verschillende regelingen van kracht en alle programmatuur om de loonstroken te maken moet zijn aangepast. Maar het kan ook zijn dat werkgevers zelf niet op tijd zijn met het aanleveren van gegevens, zoals de bijtelling van de auto van de zaak.”
Kleine salariskantoren hebben grote moeilijkheden om goede loonstroken de deur uit te doen, bevestigt een medewerkster van zo’n kantoor. „Er zijn zo veel veranderingen dat wij in 80 procent van de gevallen aan onze klanten adviseren een voorschot uit te keren.”