Uitbreiding industrie Moerdijk van de baan
DEN BOSCH - Het omstreden industrieterrein Moerdijkse Hoek, dat het dorp Moerdijk vrijwel van de kaart zou vegen, komt er niet. Dat hebben gedeputeerde Hoes van Noord-Brabant en wethouder Punt van de gemeente Moerdijk dinsdag bekendgemaakt.
In december gaf het Centraal Planbureau aan dat de behoefte aan extra ruimte voor de industrie sinds 1999 is gehalveerd. Daarbij kwam dat Shell Chemicals, gevestigd op het industrieterrein Moerdijk, de 172 hectare grond die het bedrijf buiten zijn poorten in eigendom heeft, wil verkopen. Volgens Hoes hebben deze twee zaken ertoe geleid dat het 600 hectare grote nieuwe terrein is afgeblazen.Gedeputeerde Staten en Burgemeester en Wethouders van Moerdijk maken zich nu sterk voor het alternatief, ”Port of Brabant”, dat de gemeente Moerdijk heeft ingebracht. Dat beslaat 360 hectare.
Het plan bestaat naast de grond van Shell uit nog niet verkochte grond op het industrieterrein Moerdijk, een uitbreiding van dit terrein ten zuidoosten van de Roode Vaart, een logistiek park bij het NS-station Lage Zwaluwe en eventueel ook uit landwinning in het Hollands Diep.
Na het akkoord van Provinciale Staten en de gemeenteraad van Moerdijk willen provincie en gemeente het plan verder uitwerken. Met de afspraken is er volgens beide partijen voor de komende twintig jaar voldoende industriegrond en is er aan zeven jaar steggelen een einde gekomen. Volgens Hoes zou het plan Moerdijkse Hoek bij de Raad van State op grond van de nieuwe CPB-cijfers zonder meer zijn gesneuveld.
De gemeenteraad van Moerdijk buigt zich op 1 februari over het akkoord, Provinciale Staten op 10 maart. De Kamer van Koophandel West-Brabant vindt het een slecht akkoord omdat het nadelig is voor de werkgelegenheid.
Milieudefensie reageerde verheugd dat het provinciebestuur afziet van „zo’n grootschalig bedrijventerrein” omdat er geen noodzaak en draagvlak voor is. Een woordvoerder roept ook andere provincies op dergelijke plannen te laten varen, met voorop het bedrijventerrein Hoeksche Waard bedoeld als overloopgebied voor de Rotterdamse haven. Onder druk van de Tweede Kamer verkleinde het kabinet een jaar geleden al het areaal daarvan met 50 tot 250 hectare.