Grolsch levert geen bier aan Albert Heijn
ENSCHEDE (ANP) - Bierbrouwerij Grolsch levert voorlopig geen bier aan supermarktketen Albert Heijn. De twee partijen hebben geen overeenstemming kunnen bereiken over de voorwaarden voor dit jaar, zo liet Grolsch donderdag weten.
De levering is dinsdag al gestaakt, aldus een woordvoerder.Volgens Albert Heijn wilde Grolsch zijn bierprijzen fors verhogen. Het zou gaan om een verhoging van zowel de inkoop- als de verkoopprijs van boven de 10 procent. Het supermarktbedrijf, dat 700 winkels exploiteert, vindt de prijsverhogingen onacceptabel.
Supermarktconcern Laurus (Konmar, Edah en Super de Boer) is wel akkoord gegaan met de hogere inkoopprijs, zei een woordvoerder. Volgens hem hebben andere supermarktbedrijven er ook mee ingestemd. „Naar ik heb begrepen staat Albert Heijn hierin alleen.”
Grolsch levert ook drankhandel Gall & Gall, onderdeel van Albert Heijn, geen bier meer. Grolsch verwacht dat zijn bier binnen enkele dagen niet meer verkrijgbaar is in de winkelketens. Albert Heijn spreekt dit tegen. „Wij hebben nog tot half januari bier van Grolsch op voorraad”, zei een woordvoerder.
Grolsch zegt zich niet te herkennen in het beeld dat Albert Heijn van de onderhandelingen schetst. „Verder hebben wij niet de behoefte hierop te reageren”, aldus de woordvoerder. „Wij willen dit niet via de pers laten escaleren.” Hij ontkende dat Grolsch invloed wil uitoefenen op het prijsbeleid van Albert Heijn, zoals het supermarktbedrijf beweert.
Grolsch is in sterke mate afhankelijk van de verkoop van bier bij Albert Heijn. Ongeveer 35 procent van de totale omzet van de onderneming uit Enschede komt uit Nederlandse supermarkten. Albert Heijn behoort tot de vier belangrijkste klanten.
Bekend is dat bierbrouwers al lange tijd ontevreden zijn over het prijsbeleid van supermarkten voor bier. Veel ketens stunten met de bierprijzen om klanten te lokken. Grolsch liet vorig jaar bij de presentatie van de halfjaarcijfers al weten dat supermarktketens de bierbrouwers het mes op de keel hebben gezet. De winst daalde mede daardoor met 10 procent.
Albert Heijn voerde vorig jaar nog een strijd met koekfabrikant Peijnenburg. Peijnenburg vond toen dat zijn ontbijtboek van 600 gram te goedkoop in de AH-winkels lag en besloot de koek niet meer te leveren. Albert Heijn stapte daarop naar de rechter om de koekfabrikant weer tot leveren te dwingen, maar ving toen bot. Met Unilever lag de supermarktketen in de clinch over zijn huismerken, die te veel zouden lijken op de A-merken van Unilever. AH besloot daarop enkele verpakkingen aan te passen.
De verhoudingen tussen supermarktketens en hun leveranciers zijn verhard sinds de prijzenslag tussen de winkelketens begon. Albert Heijn begon in het najaar van 2003 een prijzenoorlog om marktaandeel terug te winnen. Het bedrijf zegt daarmee door te willen gaan.
De onderhandelingen over hervatting van de levering van Grolsch zijn nog gaande. „De belangen van beide partijen zijn groot”, aldus de woordvoerder van Grolsch. Albert Heijn zegt van bier een breed assortiment te willen blijven aanbieden. „Daar hoort Grolsch ook bij.”