Het laatste kunstje van Van Bommel
Schoenenfabrikant Van Bommel uit het Brabantse Moergestel gaat de markt op met een nieuwe lijn schoenen die nog exclusiever is dan het huidige assortiment. De introductie van de modellen, onder de naam Nobel Blue, markeert het afscheid van Frans van Bommel (60) als algemeen directeur van het familiebedrijf.
„Het is zijn laatste kunstje”, zegt zijn 29-jarige zoon Reynier, die in de voetsporen van zijn vader treedt. „Het is de droom van iedere schoenenfabrikant om zo’n lijn te mogen en te kunnen verkopen.”
Van Bommel, waarvan de geschiedenis teruggaat tot 1734, is vooral bekend door zijn klassieke herenschoen met gaatjes. Deze brogues zijn wereldberoemd in Nederland, maar worden ook verkocht in België, Duitsland en sinds twee jaar in de Verenigde Staten.
De laatste jaren vinden de Van Bommels ook hun weg naar liefhebbers in landen als Australië, Polen, Japan en Noorwegen. Maar van de 300.000 paar schoenen die Van Bommel jaarlijks aan de man brengt, worden er nog altijd 270.000 paar in Nederland verkocht.
Volgens onderzoek komt Van Bommel in Nederland in naamsbekendheid op de tweede plaats na het Amerikaanse Nike. Dat is volgens Reynier vooral het werk van zijn vader, als schoenmaker een vakman maar ook bedreven in de kunst van marketing.
De klassieke lijn werd acht jaar geleden aangevuld met een tweede onder de naam Floris van Bommel. Deze schoen is vooral voor de wat modieuzere consument.
En nu dan de lijn Nobel Blue als eerbetoon aan vader Frans, die plaats maakt voor de negende generatie Van Bommel. Behalve Reynier werkt ook zoon Floris (27) al enige jaren bij het familiebedrijf. De laatste was betrokken bij het ontwerp van de nieuwe lijn, die anders dan de naam doet vermoeden vier kleuren en evenzoveel modellen voert.
Ook met deze schoenen wordt gemikt op de modieuze consument. Die moet dan wel bereid zijn zo’n 340 euro voor een paar te betalen, ongeveer het dubbele van de prijs van de klassieke Van Bommel. De fabrikant rekent op de verkoop van zo’n 7000 paar per jaar.
Nobel Blue is voorlopig alleen in Nederland te koop. Later volgen mogelijk België en Duitsland, samen met de VS de buitenlandse markten waar Van Bommel de komend jaren wil groeien.
„Het is het neusje van de zalm op schoenengebied”, aldus Reynier over Nobel Blue. Om de schoen nog enigszins betaalbaar te houden, wordt hij volledig met de hand in Indonesië gemaakt. De productie van de andere Van Bommels vindt voor het merendeel plaats in de fabriek te Moergestel, waar 170 mensen werken.
Frans van Bommel heeft 35 jaar leiding gegeven aan het familiebedrijf. De laatste zeven jaar liet hij zich bijstaan door Paul Petit, het eerste en tot nu toe enige directielid van buiten de familie. De verdubbeling van de omzet van 150.000 paar in 1990 tot 300.000 paar in 2001 (in geld circa 23 miljoen euro) is vooral hun verdienste, aldus zoon Reynier.
Hij staat voor de taak met zijn broer Floris, en mogelijk later met de nu nog studerende broer Pepijn, de naam en de kwaliteit van het eeuwenoude familiebedrijf hoog te houden. Hij maakt zich geen zorgen: „Een schoenmaker zit nooit zonder werk.”
Frans Van Bommel kreeg ’zijn droom’ zondag overhandigd tijdens een afscheidsreceptie in Amsterdam.