Consument gelooft niet in onafhankelijk hypotheekadvies
DEN HAAG - Consumenten denken niet dat zij een echt onafhankelijk advies krijgen als zij bij adviseurs te rade gaan voor de keuze van een hypotheek.
Ruim twee derde denkt dat de provisie die de hypotheekadviseur ontvangt wel degelijk een rol speelt bij de advisering. Driekwart van de consumenten is zelfs van mening dat een echt onafhankelijk hypotheekadvies niet mogelijk is.Dit blijkt uit een onderzoek van Vereniging Eigen Huis over klantbeleving van het hypotheekadvies.
Het uitzoeken van de best passende hypotheek is voor veel consumenten een lastige klus. Van de woningbezitters geeft 73 procent aan hypotheekproducten complex te vinden en daardoor moeilijk te begrijpen. Een huizenkoper ontkomt er dan ook meestal niet aan een hypotheekadviseur in te schakelen.
Iets minder dan de helft (45 procent) van de consumenten gaat vervolgens volledig af op het advies van een hypotheekadviseur. Dat is opvallend als bekend is dat 34 procent van de ondervraagden vindt dat de meerderheid van de adviseurs niet in staat is om helder en duidelijk de keuze van een hypotheek te onderbouwen; 38 procent is de mening is toegedaan dat hypotheekadviseurs over het algemeen niet te vertrouwen zijn.
Vereniging Eigen Huis is verrast dat zo veel eigenwoningbezitters zeggen niet te geloven in onafhankelijk hypotheekadvies. Het imago van hypotheekadviseurs is nog steeds bedroevend, aldus de vereniging. Zo zijn de signalen over provisiegericht adviseren aan de orde van de dag. „Minachting voor de klant, een schande”, stelt Marlies Pernot, algemeen directeur van Vereniging Eigen Huis. „Er wordt door de branche om het hardst geroepen dat men niet meedoet aan zulke praktijken, maar steeds opnieuw blijkt het tegendeel.”
Vereniging Eigen Huis adviseert consumenten alleen in zee te gaan met adviseurs die openheid van zaken geven over hun verdiensten en de partijen met wie zij zakendoen.