Economie

„Nederland nooit een helikopterland”

PUTTEN (ANP) - Zakenlieden met haast en geld stappen steeds vaker in de helikopter om de files in Nederland te ontlopen. Ondanks de verwachting dat de groei de komende jaren gestaag doorzet, zal Nederland nooit een echt helikopterland worden.

22 December 2005 10:10Gewijzigd op 14 November 2020 03:19

Dat zegt directeur J. van Meerveld van Heliflight, een van de vijf bedrijven in Nederland die zakelijke helikoptervluchten aanbieden.Volgens Van Meerveld maken zakenmensen dit jaar ongeveer 750 vlieguren per helikopter in Nederland, een kwart meer dan in 2004. Heliflight is marktleider met circa 500 vlieguren. De beperkte omvang van de helikoptermarkt is volgens hem vooral te wijten aan de strikte regels, die strenger zijn dan in de buurlanden.

Ondanks de regeldruk denkt Van Meerveld dat de markt voor zakelijke helikoptervluchten de komende jaren tussen de 10 en de 20 procent per jaar zal blijven groeien. „Toch zullen Nederlanders hier weinig van merken. Het aantal vluchten is nu zo laag dat het ondanks de groei zo zal blijven.”

In Nederland zijn er tussen de twintig en de dertig plaatsen waar helikopters altijd mogen landen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld België, heeft Heliflight voor incidentele landingsplaatsen toestemming van de gemeente nodig. En die voeren allemaal hun eigen beleid.

„Bij sommige gemeenten duurt dat een dag, bij andere zes weken en sommige geven helemaal geen toestemming”, aldus Van Meerveld. Ook de kosten voor de leges lopen sterk uiteen, van 2,30 euro in Renswoude tot 129 euro in Almelo.

Niet alleen de zakenmarkt is onderontwikkeld in Nederland, zegt Van Meerveld. Het verbaast hem dat ook ministers en hoge buitenlandse gasten binnen Nederland nauwelijks per helikopter vervoerd worden. Dat terwijl vliegen vaak veel sneller, goedkoper en veiliger is. Voor wegvervoer moeten namelijk dure gepantserde auto’s met politiebegeleiding worden ingezet. Komen de hoogwaardigheidsbekleders vast te staan in de file, dan is het gevaar voor de veiligheid helemaal groot, zegt hij.

Heliflight brengt zijn klanten voor 850 euro per uur exclusief BTW met 240 kilometer per uur naar hun bestemming. Daarbij hebben zij geen last van files, maar wel van het weer. Van alle geplande vluchten gaat ongeveer 5 procent niet door vanwege dichte mist. Helikopters mogen alleen tussen zonsopgang en zonsondergang vliegen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer