Economie

Unilever doet Mora van de hand

ROTTERDAM (ANP) - Snackproducent Ad van Geloven wil Mora kopen van voedingsmiddelenproducent Unilever. Gesprekken daarover zijn in een vergevorderd stadium, aldus Unilever dinsdag. Hoeveel Mora moet opbrengen, maken beide partijen vooralsnog niet bekend. Volgens een woordvoerster van Unilever komt dat wellicht als de overeenkomst definitief is.

21 December 2005 11:03Gewijzigd op 14 November 2020 03:18

Mora (circa 600 werknemers) boekt jaarlijks ongeveer 100 miljoen euro aan omzet. Er gaan twee fabrieken, marketing- en verkoopactiviteiten over naar Ad van Geloven (400 werknemers), dat deel uitmaakt van investeringsmaatschappij Egeria.Het doorgaan van de overname hangt ook nog af van gesprekken met vakbonden en de goedkeuring van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa). Het duurt naar verwachting enkele weken voor er een besluit komt van de NMa. Vervolgens kan de transactie dan ergens volgend jaar worden afgerond.

Uit deponeringen bij de Kamer van Koophandel blijkt dat het bedrijf Ad van Geloven in de jaren 2001 tot en met 2003 verlies heeft geleden. In 2001 was er een nettoverlies van 1,1 miljoen euro, in 2002 was dat 1,4 miljoen euro en een jaar later 612.000 euro. Ad van Geloven boekte in 2003 een omzet van ongeveer 62 miljoen euro.

Begin vorig jaar werd een nieuw bedrijf opgericht, waar onder meer Ad van Geloven, Van Lieshout Snacks en Hebro Gerechten onder vallen. Die onderneming met de naam Advang Holding boekte in tien maanden tot eind 2004 een omzet van 57 miljoen euro en een nettowinst van 542.000 euro.

In 1989 verkocht de opzichter zijn onderneming aan het Britse voedingsmiddelenbedrijf Hazelwood. In 2001 stapten de drie participatiebedrijven Gilde, Parcom en Rabo Participaties in. Twee jaar later verkochten ze het bedrijf aan investeringsbedrijf Egeria.

Unilever zette Mora begin september te koop. De frituursnacks van Mora bieden onvoldoende schaalvoordelen met de andere bedrijven in Europa, meent Unilever. Mora werd in 1995 volledig eigendom van Unilever. Het voedingsmiddelenbedrijf had sinds 1990 al een aandeel van 49 procent in het bedrijf.

Een woordvoerster van Unilever verklaarde dat de verkoop van Mora losstaat van een onderzoek naar de strategische toekomstmogelijkheden van de andere diepvriesactiviteiten. Daarbij houdt het bedrijf merken als Iglo, Findus en BirdsEye in elf West-Europese landen tegen het licht.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer