Economie

Akkoord EP over plafond voor tol trucks

STRAATSBURG (ANP) – In de toekomst komt er een plafond voor de tol voor vrachtwagens in Europa. Voorlopig zullen in toltarieven ook alleen de kosten voor grote verkeerswerken mogen worden doorberekend. Het Europees Parlement heeft donderdag een voorstel daartoe goedgekeurd van CDA–afgevaardigde Wortmann.

15 December 2005 16:23Gewijzigd op 14 November 2020 03:17

De Europese Commissie, het dagelijks bestuur van de EU, gaat daarvoor een specifiek rekensysteem uitwerken. Dat moet ook duidelijkheid verschaffen over de vraag of allerlei milieukosten als geluidsoverlast eventueel in toltarieven op te nemen zijn. Daarbij zal er ook een vergelijking komen tussen weg– en spoorverkeer en de binnenvaart.In principe moet mede door die berekening vanaf 2010 voor een vervuilende vrachtwagen tot vier keer meer tol worden betaald dan voor een schone, nieuwere truck. De aangepaste regels zullen ook gelden voor lichtere kleine vrachtwagens vanaf 3,5 ton. Die keuze is gemaakt om te voorkomen dat transporteurs uitwijken naar lichtere trucks om de nieuwe toltarieven te ontwijken.

Nederland, België, Luxemburg en Zweden heffen nu al tol via het zogeheten Eurovignet, waarvoor de kosten deels berekend zijn op basis van het type motor. Voor een oudere truck met een minder schone motor geldt een hoger tarief. Duitsland en Oostenrijk kennen hun eigen tol– of Mautsysteem voor vrachtwagens en in Frankrijk is er de gewone ’péage’ of tol voor alle weggebruikers.

CDA–europarlementariër Wortmann bereikte eerder al overeenstemming met de EU–lidstaten over de tolregeling. Daardoor komt er in de toekomst meer harmonisatie tussen lidstaten en op termijn in principe één regeling voor de hele EU.

De Nederlandse brancheorganisatie KNV Goederenvervoer is tevreden over de regeling. Vooral de bepaling dat alleen de kosten van de infrastructuur worden doorberekend, valt in goede aarde. KNV hoopt dat er een einde komt aan de „wildgroei" aan heffingen in Europa, die leidt tot onnodige vertraging en veel administratieve rompslomp. Ook verladersorganisatie EVO is blij dat de gebruiker gaat betalen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer