Binnenland

Onzekerheid over financiële gevolgen nieuwe zorgstelsel

RIJSWIJK (ANP) – De stroom aan reclamespotjes, brochures en internetsites ten spijt blijven Nederlanders in onzekerheid over de gevolgen die het nieuwe zorgstelsel heeft voor hun inkomen. „Voor iedereen die toevallig geen nerd is die van rekenen houdt, is het een wirwar van toeslagen, premies en belastingen", zei dinsdag de woordvoerder van Independer, tussenpersoon in verzekeringen.

13 December 2005 14:54Gewijzigd op 14 November 2020 03:16

De vergelijkingssite Independer.nl helpt daarom alleen bij het vinden van een passende zorgverzekering. „We hebben gekeken of we op de site misschien eenvoudig informatie konden toevoegen over belastingen die er op de zorgverzekering komen, maar dan krijg je zoveel gegevens dat het onoverzichtelijk wordt. De consequentie is echter dat mensen pas medio januari op het loonstrookje het financiële gevolg zien van het nieuwe stelsel".Dagelijks krijgt Independer ongeveer vijfhonderd telefoontjes. Het zijn vooral inhoudelijke vragen, bijvoorbeeld of de pruik in het basispakket zit. Daarbij worden „vele duizenden vragen" beantwoord via mail of door een bezoek aan de internetsite.

Menig zorgverzekeraar heeft extra personeel ingezet om de telefoontjes met vragen over de nieuwe zorgverzekering te kunnen beantwoorden. „De belangstelling is groot, maar we kunnen het wel aan", aldus een zegsman bij Menzis. De meest gestelde vragen daar gaan over wat er in de basisverzekering zit, hoe duur het is en wat het verschil is tussen collectief en particulier verzekeren. „We proberen alles telefonisch af te handelen maar soms gaat een gesprek over de persoonlijke situatie van iemand en dan moeten we doorverwijzen".

Dezelfde aanpak hanteert Zilveren Kruis Achmea. In Leidschendam is een callcenter ingericht om de vooraf verwachte vragenstroom te verwerken. „Het is superdruk", aldus een van de medewerksters. Zij kreeg een spoedtraining om de bellers zo snel mogelijk een offerte te kunnen sturen. Want de meeste vragen gaan over de hoogte van de offerte.

„En er zijn veel vragen over de voordelen van natura of restitutie en het voordeel van een collectieve verzekering. Wie specifiek op zijn situatie wil ingaan, moeten we doorverwijzen. Het is ook zo druk".

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer