Binnenland

Juweliers beginnen zelf inlichtingendienst

De juweliersbranche heeft een eigen inlichtingendienst opgericht om overvallen en diefstallen tegen te gaan. „Het aantal overvallen en ramkraken groeit ons boven het hoofd. We moeten hier zelf wel wat aan doen”, aldus Th. Vermeulen, directeur van Federatie Goud en Zilver.

ANP
20 June 2002 08:45Gewijzigd op 13 November 2020 23:38

De nieuwste criminele-inlichtingendienst werkt via een e-mailsysteem waarin juweliers elkaar via de brancheorganisatie waarschuwen. In de mails worden verdachte personen beschreven die ’iets’ geprobeerd hebben of wie het zelfs is gelukt de juwelier te bestelen. De informatie gaat ook naar contacten die Goud en Zilver heeft bij politie en politiek, aldus Vermeulen.

„Als er concrete informatie is, sturen wij die door naar de 300 juweliers die aangesloten zijn op het e-mailsysteem. Iedere dag hebben wij wel een bericht en soms gaan er wel drie per dag uit om onze juweliers op de hoogte te stellen van nieuwe gevallen.”

De dienst is opgericht uit onvrede over politieke beslissingen om de politie voldoende en goed uit te rusten, meent Vermeulen. „Er is te weinig mankracht en de kennis bij de politie is te versnipperd. Voor dit soort zaken moet er een landelijk rechercheteam komen dat zich op dit soort zaken richt.” De brancheorganisatie zegt binnenkort met de overheid te willen praten over een financiële bijdrage, „en nog belangrijker, om te praten over hoe we dit systeem wellicht efficiënter kunnen maken.”

Volgens Vermeulen is op basis van de informatie van juweliers al verscheidene keren oplichting voorkomen. Er is zelfs op basis van informatie een dader herkend in een andere winkel. Die kon even later worden aangehouden.

Vorig jaar hebben in Nederland 48 overvallen plaatsgevonden bij juweliers. In het eerste kwartaal van dit jaar zijn 25 overvallen gepleegd. Vermeulen spreekt over een toename waar hij zich zorgen over maakt.

De politie juicht het initiatief van de juweliersbranche toe, simpelweg omdat de politie niet alle juwelierszaken in de gaten kan houden. „Juweliers kunnen dat wel zien, of een auto al vier weken verdacht voor hun deur staat”, aldus woordvoerder C. den Bakker van de Raad van Hoofdcommissarissen. Hij noemt het een goed voorbeeld van samenwerking tussen politie en ondernemers.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer