Concurrentie tussen internationale treinen na 2010
BRUSSEL (ANP) – Nieuwe bedrijven mogen vanaf 2010 internationale passagierstreinen in de Europese Unie laten rijden. De ministers van Verkeer van de EU–landen hebben maandag een politiek akkoord bereikt over een voorstel daartoe van de Europese Commissie.
Nederland heeft wel enkele aanpassingen bedongen om de lopende contracten met de NS te beschermen. Zo mag de NS samen met de KLM nog vijftien jaar de hogesnelheidslijn Amsterdam–Brussel blijven exploiteren, zoals eerder per contract was vastgelegd.Nederland en andere landen mogen de binnenlandse concurrentie door internationale treinen beperken. Zo mag er een heffing komen op de grensoverschrijdende treinen om verlieslijdende nationale spoordiensten te compenseren. Europees Commissaris Barrot (Verkeer) waarschuwde wel dat landen via deze heffing geen bedrijven mogen discrimineren. Hij kondigde aan hier zeer waakzaam op te zijn.
De concurrentie moet de internationale treinen weer aantrekkelijk maken voor de passagiers. De laatste jaren maken steeds minder mensen van deze lijnen gebruik door de concurrentie van de goedkope luchtvaartmaatschappijen.
De EU–ministers moeten voor een definitief akkoord nog onderhandelen met het Europees Parlement. Het parlement had gevraagd om de liberalisering te vervroegen naar 2008, maar duidelijk is al dat de ministers dat niet willen. „Dit gaat al over ruim vier jaar in. Voor spoorwegen is dat al heel snel", zei de Britse minister Darling, die de vergadering voorzat.
De ministers besloten verder ook de passagiers in de internationale treinen recht te geven. Reizigers krijgen recht op bepaalde vertragingsvergoeding, net als de NS al betaalt in Nederland.
Doel is dat de EU later ook de binnenlandse passagierstreinen gaat vrijmaken voor nieuwe bedrijven. Dan zou bijvoorbeeld de Deutsche Bahn lijnen van de NS kunnen overnemen, als ze goedkoper blijken te kunnen rijden. Europese goederentreinen zijn al eerder geliberaliseerd.