Federatie Dierenambulances wil betere bereikbaarheid
ROTTERDAM (ANP) – De Europese Federatie Dierenambulances (EFD) wil dat alle afdelingen van de dierenambulance in Nederland 24 uur per dag bereikbaar zijn. Dat heeft een woordvoerder van de EFD maandag gezegd. Volgens hem gebeurt het te vaak dat dieren in nood buiten kantooruren niet snel genoeg geholpen kunnen worden, omdat de lokale ambulances geen gehoor geven.
De EFD moet ongeveer tien keer per maand op zoek naar alternatieven om dieren ’s avonds en in het weekeinde te kunnen helpen. Medewerkers speuren dan naar dierenartsen in de buurt die uit kunnen rukken. „Laatst was de politie in Tilburg bij een hertje waar iets mee aan de hand was. De agenten waren erg kwaad toen bleek dat de dierenambulance niet bereikbaar was. Uiteindelijk kwam er een veearts, maar dat duurt veel te lang."De federatie constateert dat bij sommige afdelingen om 17.00 uur het antwoordapparaat aan gaat, of dat ze na die tijd geen vrijwilligers beschikbaar hebben. De EFD onderzoekt of de ambulances gedwongen kunnen worden om de telefoon buiten kantooruren door te schakelen naar mobiele telefoons. Ook wordt bekeken of de EFD zelf wagens in kan zetten in geval van nood.
„Ik snap dat de lokale afdelingen handelen uit idealisme, maar er moet iets gebeuren. Zorg ervoor dat je vrijwilligers hebt, en voer anders de naam dierenambulance niet", aldus de zegsman.
F. Veldman, ambassadeur van de Federatie Dierenambulances Nederland (FDN), kan zich absoluut niet vinden in de lezing van de EFD. „Ik vind deze beweringen onjuist en grievend". aldus Veldman. „Leden die stelselmatig niet 24 uur per dag bereikbaar zijn, worden geroyeerd."
De FDN vertegenwoordigt circa 65 van de 90 dierenambulances in Nederland. „Dat er, door gebrek aan vrijwilligers, sporadisch eens iets mis gaat, is heel iets anders dan het beeld dat de EFD schetst". Veldman voegt eraan toe: „Ik vermoed dat de organisatie probeert het alarmnummer van 0,35 euro per minuut te promoten."