Keiharde sanering in autobranche
BUNNIK (ANP) - Als gevolg van de moordende concurrentie in de Nederlandse autobranche voltrekt zich een keiharde saneringsslag, waarbij ontslagen, faillissementen en reorganisaties aan de orde van de dag zijn.
„De concurrentie is heviger dan ooit, omdat steeds meer autofabrikanten kampen met overcapaciteit en dalende afzet”, aldus een woordvoerder van de Bovag/NDA zaterdag. De gemiddelde rendementen in de dealerbranche zijn over het eerste halfjaar van 2005 gedaald tot 1,3 procent, tegen 1,6 procent in 2004. Een rendement van 2,0 procent wordt in de branche als gezond beschouwd. De NDA Branche Barometer voorspelt echter dat het resultaat in 2005 tussen de 0 en 0,5 procent van de omzet uitkomt. In de loop van het jaar zijn als gevolg van de druk al tientallen dealerbedrijven failliet gegaan of overgenomen door grotere collega’s.
De autoverkoop komt dit jaar naar verwachting uit op 475.000, iets minder dan in 2004. Om de verkoop op peil te houden, worden grote kortingen gegeven. Onderzoek van Mercers Management Consulting zegt dat de autokopers in Europa in het eerste halfjaar een gemiddelde korting van 16 procent hebben afgedwongen. Ook in Nederland worden bij nieuwe auto’s steeds vaker voor duizenden euro’s aan gratis accessoires meegeleverd.
Voor 2006 wordt geen verbetering voorzien. Bovag/NDA en Rai gaan uit van 475.000 verkopen. „De branche reageert op de problemen door schaalvergroting”, aldus een woordvoerder. De vijftig grootste dealergroepen beheersen inmiddels een derde deel van de automarkt, de overige 1750 dealerbedrijven verdelen de rest. Tien jaar geleden waren er nog zo’n 3000 zelfstandige dealers.
Concentratie blijkt echter ook geen garantie voor succes. De afgelopen week kondigde de Kroymans Retail Groep uit Hilversum het ontslag aan van 125 van de 1050 werknemers, de sluiting van zes dealerbedrijven en een reorganisatie van het hoofdkantoor. Kroymans (o.m. Opel, Saab, Ford en Kia) heeft in Europa 45 dealervestigingen en is qua grootte de nummer twee op de Nederlandse markt.
De Stern Groep, de grootste dealerorganisatie in ons land met vrijwel alle merken in portefeuille, kondigde onlangs ook al sluiting van enkele vestigingen aan. In het eerste halfjaar liep de winst van de beursgenoteerde onderneming terug van 4 miljoen euro naar 2,9 miljoen euro.
Ook op importeursniveau eist de veranderende automarkt slachtoffers. Met veranderingen in het management wordt getracht het tij te keren. De afgelopen week werden de directeuren van Mazda-importeur Autopalace De Binckhorst in Den Haag en van Chevrolet Nederland in Hoofddorp wegens de tegenvallende resultaten naar huis gestuurd. Topman T. van Soest van Kroymans Corporations heeft inmiddels zelf zijn vertrek aangekondigd.
Volgens P. Jansen van de Rai Vereniging wordt de rol van de importeurs als gevolg van de Europese regelgeving steeds kleiner. „De taak wordt beperkt tot sales en marketing, feitelijk importeren doen ze niet meer.” Deze ontwikkeling heeft geleid tot een sanering, waarbij per importbedrijf in de afgelopen jaren vaak tientallen arbeidsplaatsen zijn verdwenen. Op het hoofdkantoor van DaimlerChrysler in Utrecht zijn bijvoorbeeld zelfs 200 banen geschrapt, bij een kleine speler als Daihatsu Holland zijn 10 van de 40 banen opgeheven.
Vechtmarkt
Autoverkoop dit jaar naar verwachting 475.000 exemplaren.
Resultaat in 2005 tussen de 0 en 0,5 procent van de omzet.
Schaalvergroting geen garantie voor succes.
Importeurs krijgen kleinere rol.