Economie

Fors meer winst voor Air France en KLM

PARIJS - Air France-KLM heeft een sterk halfjaar achter de rug. In de eerste zes maanden van het gebroken boekjaar 2005/2006 kwam de nettowinst van de combinatie van luchtvaartmaatschappijen uit op 829 miljoen euro, een toename van 17,1 procent. Het concern sprak woensdag over een uitstekend halfjaar.

Redactie economie
23 November 2005 11:35Gewijzigd op 14 November 2020 03:12

De omzet van Air France-KLM bedroeg 10,8 miljard euro. Dat komt neer op een groei van 7,9 procent. De twee luchtvaartmaatschappijen, die vorig jaar samengingen, profiteren naar eigen zeggen enorm van hun samenwerking. De kosten zijn sterk gedaald, waardoor de dure brandstof een minder groot probleem was.Air France-KLM was het eerste halfjaar 1,72 miljard euro kwijt aan brandstof, een toename van 30 procent. Door termijncontracten af te sluiten tegen gunstige voorwaarden kon het concern veel kerosine betrekkelijk goedkoop inslaan. Ook voor de komende jaren heeft de luchtvaartcombinatie al gunstige contracten afgesloten.

Mede door de fusie wisten beide luchtvaartmaatschappijen aanzienlijk meer passagiers te trekken. Het concern vervoerde 7,8 procent meer mensen. Daardoor steeg de omzet van de passagiersdivisie met 8,6 procent naar 8,5 miljard euro. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 601 miljoen euro (plus 52,5 procent).

De vrachtdivisie bleef achter bij de verwachtingen. Air France-KLM vervoerde minder goederen en de beladingsgraad van de vliegtuigen daalde. De omzet steeg desondanks van 1,24 miljard tot 1,36 miljard euro. Het bedrijfsresultaat nam met 21,6 procent toe tot 45 miljoen euro.

Air France-KLM is positief over de rest van het jaar. De onderneming verwacht de stijgende lijn door te zetten en voorziet een duidelijk positief resultaat. De aanhoudende groei van het aantal passagiers en de vele boekingen die al zijn binnengekomen, „boezemen ons vertrouwen in dat we de goede resultaten de rest van het jaar kunnen volhouden”, liet topman Jean-Cyril Spinetta van Air France-KLM vanmorgen weten.

KLM-topman Leo van Wijk liet bij de presentatie van de halfjaarcijfers weten dat de geplande luchthaven van het emiraat Dubai -die de grootste ter wereld moet worden- een grote bedreiging vormt voor Schiphol. „De concurrentie verschuift van Frankfurt en Londen naar Dubai”, aldus Van Wijk.

Hij voorspelt zwaar weer voor Schiphol. De overheid van Dubai is volgens hem bereid ver te gaan om zo veel mogelijk klanten binnen te halen. „De kosten zullen daar veel lager liggen, waardoor de tarieven minder hoog zijn. Het maakt de overheid niet uit of het vliegveld met verlies draait.”

Dubai zal het voor een belangrijk deel moeten hebben van zogenoemde transferpassagiers, de reizigers die van het ene op het andere vliegtuig overstappen. Ook Schiphol is daar grotendeels van afhankelijk. De komst van nieuwe vliegtuigen maakt het voor bijvoorbeeld Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen mogelijk naar het emiraat te vliegen en Schiphol links te laten liggen.

De voorgenomen privatisering ondermijnt de concurrentiepositie van Schiphol, zei Van Wijk. Aandeelhouders kijken volgens hem slechts naar het rendement van hun investering en niet naar het belang van Nederland. Als het bijvoorbeeld niet in hun belang is om de tarieven voor luchtvaartmaatschappijen te verlagen, zal dat waarschijnlijk niet gebeuren, aldus de directeur. De overheid is van plan een meerderheidsbelang in Schiphol te houden, maar dat maakt volgens Van Wijk weinig uit.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer