Koninklijk Huis

Vorstelijke portretten van Suzan Offereins

De mens in al zijn schoonheid is haar grote passie. Al sinds haar jeugd legt ze die mens vast op het doek. Van de gemeente Rijnsburg kreeg Suzan Offereins de opdracht koningin Beatrix te portretteren. Dat leverde een reeks fraaie beeltenissen op, zowel van de vorstin als van andere leden van de koninklijke familie. Een nadere kennismaking met de vorstelijke portretten van Offereins.

Marie van Beijnum
18 November 2005 09:30Gewijzigd op 14 November 2020 03:11
Koningin Beatrix, geportretteerd in olie op linnen door Suzan Offereins. - Schilderij Suzan Offereins
Koningin Beatrix, geportretteerd in olie op linnen door Suzan Offereins. - Schilderij Suzan Offereins

Met een zwaai opent Suzan Offereins (47) de deur van haar huis annex atelier in het oude hart van Middelharnis. Haar werkvertrek is ruim en licht. Er hangen landschappen, een zeefdruk van koningin Beatrix en een olieverfportret van de Britse vorstin Elizabeth. Ook prijken er bronzen beelden. Momenteel heeft Offereins een groot deel van haar werk rond koningin Beatrix uitgeleend aan het Katwijks Museum.Tekenen en boetseren zat Offereins zogezegd in de genen. Als peuter kneedde ze poppetjes van klei. Na de middelbare school volgde de lerarenopleiding tekenen en handvaardigheid en later de kunstacademie Willem de Koning in Rotterdam. Met enthousiasme vertelt Offereins hoe zij embryo’s is gaan boetseren in brons. „Waarom? Omdat het embryo het begin is van het leven. Het leven is een groot wonder. Ik verbaas me er altijd over hoe mooi de mens is gemaakt - je moet toch wel geloven als je dit ziet?”

Waarnemen
Alvorens Offereins aan een portret begint, heeft ze een ontmoeting met de weer te geven persoon. „Dit contact is essentieel, want een karakter valt niet van een foto af te lezen. Tijdens een gesprek maak ik schetsen en kom ik veel over de persoon te weten. Ik zoek bijvoorbeeld naar de verschillen tussen beide gezichtshelften. Verder let ik op de mimiek, de proporties en de karakteristieke vormen. Een portret maken is vooral een kwestie van waarnemen. Wat je ziet en voelt, moet je daarna op elkaar afstemmen, en daarvoor gebruik je dan weer je vaardigheden en je technieken.”

Offereins laat mensen nooit lang poseren, „want je merkt dat het gelaat spoedig dreigt te verstrakken. Het gaat mij er juist om hoe een gezicht beweegt en leeft.” Pas daarna gaat de portretschilder aan de slag. „Of ik maak een schetsmatig portret, of een echt olie op linnen. Een schetsmatig portret heeft vijf tot tien lagen olieverf, een gewoon portret twintig tot veertig - aan het laatste werk ik een maand.”

„Als ik een portret maak van iemand, dan wil de opdrachtgever een goed gelijkend portret. Dat is begrijpelijk. Een portret maak je voor het leven”, aldus Offereins. Ze krijgt wel eens vragen van ouders die bijvoorbeeld hun drie kinderen op één doek willen laten vastleggen. „Dat raad ik altijd af, want ieder kind heeft een eigen persoonlijkheid. Bovendien is het niet uitgesloten dat kinderen er in een later stadium geharrewar over krijgen wie de uiteindelijke eigenaar van het doek wordt.”

In 1998 kreeg Offereins een bijzondere opdracht van de gemeente Rijnsburg voor een portret van koningin Beatrix. Ze werd uitgenodigd voor een bezoek op Huis ten Bosch. „Ik was niet nerveus voor de kennismaking. Achteraf ervoer ik pas hoe bijzonder het was. De poseersessie heeft een onuitwisbare indruk bij me achtergelaten.”

Indringend
Offereins is vol lof over koningin Beatrix, die ze „doortastend, oprecht, indringend en bewogen, statig en lief” vindt. Ze liet de vorstin haar 43 portretten van verstandelijk gehandicapten zien. Dat heeft volgens Offereins indruk gemaakt op de koningin, omdat die portretten „diepmenselijk zijn, oprecht en zonder masker.”

Het bezoek resulteerde onder andere in een vierluik van de vorstinnen Emma, Wilhelmina, Juliana en Beatrix. Verder heeft Offereins intensief gewerkt aan een reeks andere portretten van de koningin. Offereins wist als geen ander dat koningin Beatrix zelf beeldhouwt en ongetwijfeld een kritisch kunstenaarsoog heeft. „De koningin heeft leren tekenen en boetseren en ontwikkelde mijns inziens daardoor een feilloos waarnemingsgevoel. Ik sluit niet uit dat ze mede daardoor zo’n grote mensenkennis heeft verworven.”

Aan de hand van foto’s uit het archief van de Rijksvoorlichtingsdienst en het Koninklijk Huisarchief maakte Offereins 32 schilderstukken van hoogtepunten uit de ambtsperioden van Wilhelmina, Juliana en Beatrix. Voor bedrijven, instellingen en geïnteresseerde particulieren heeft ze een bij haar atelier te bestellen zeefdruk vervaardigd van het portret van de koningin. De oplage daarvan is strikt gelimiteerd en bestaat uit 450 door haar genummerde en gesigneerde exemplaren. „Ik was me ervan bewust dat heel Nederland deze portretten ging zien. Dat besef gaf mij extra verantwoordelijkheidsgevoel om het goed te doen.”

Tot en met 7 januari exposeert Suzan Offereins in het Katwijks Museum ter ere van het 25-jarig regeringsjubileum van koningin Beatrix olieverfportretten van onder anderen leden van het Koninklijk Huis.

Meer informatie: Atelier Suzan Offereins, tel. 0187-487155, en www.suzan-offereins.nl.


RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer