Ds. L. W. van der Meij
Ambt: predikant christelijke gereformeerde kerk te Driebergen
Vindt: dat de SGP het vrouwenstandpunt niet moet veranderen„Bijbelverzen uit Genesis en Efeze zijn voor mij richtinggevend in de discussie over vrouw en politiek. In Genesis 2 staat dat de Heere het niet goed vindt dat Adam alleen is. Hij maakt een hulp voor hem. God spreekt in het eerste Bijbelboek ook over de twee-eenheid van man en vrouw. In álles zijn mannen en vrouwen op elkaar aangewezen; ze mogen elkaar dienen en helpen. De apostel Paulus schrijft in Efeze 5:23: „Want de man is het hoofd der vrouw, gelijk ook Christus het Hoofd der Gemeente is.”
Ik trek uit deze passages twee conclusies. De eerste is dat de vrouw de hulp is van de man. Wat mij betreft mag ze voluit meespreken en meedenken; ook in SGP-verband over politiek. De tweede is dat vanuit Bijbelse optiek het regeren de vrouw niet toekomt.
Ik durf theologisch best eens andere wegen te gaan, maar dan moet ik wel Bijbelse grond onder de voeten hebben. Dat geldt ook hier. Als iemand mij vanuit de Schrift kan aantonen waarom ik de vrouw als volwaardig in de politiek moet accepteren, dan hoor ik dat graag. Zolang dat niet gebeurt, blijf ik bij mijn standpunt. Ik kom uit Katwijk aan Zee en daar zeiden ze vroeger: „Bij mist niet uitvaren.”
Betrokkenheid van vrouwen bij de politiek juich ik toe, maar ik ben tegen vrouwelijke bestuursleden in SGP-kiesverenigingen. Mannen zijn gezagsdragers; zij moeten bestuursverantwoordelijkheid dragen. Dat geldt ook voor de SGP. Als je vrouwen in besturen toelaat, is dat volgens mij in strijd met de Bijbelse grondgedachte over de man die het hoofd is van de vrouw. De vrouw oefent dan gezag uit en heeft in zekere zin een regeringsverantwoordelijkheid. Ik denk dat als de SGP vrouwen toelaat tot bestuursfuncties, dit een eerste stap is op weg naar volwaardige politieke participatie in volksvertegenwoordigende organen.
Ik twijfel op het punt van het meestemmen van vrouwen in kiesverenigingen. Ik zie dat niet direct als regeren, maar ik denk wel dat het consequenties heeft. Wat ik belangrijk vind, is het sluiten van de gelederen. SGP’ers moeten elkaar niet laten vallen. Daarom adviseer ik op dit moment pas op de plaats te maken en niet onder druk van subsidieverlies toe te geven aan rechterlijke eisen.
Ik ben bang dat de gereformeerde gezindte zich al te veel door de tijdgeest heeft laten beïnvloeden. De Bijbel denkt vanuit de twee-eenheid van man en vrouw. Mannen hebben daarbij de leiding. Dat denken bepaalde onze cultuur tot de Franse Revolutie. Door de Verlichting heeft de Bijbel haar absolute gezag verloren. De politiek dacht toen niet langer vanuit de twee-eenheid van man en vrouw en vanuit de gedachte dat de man het hoofd is van de vrouw. Het individu geldt nu als norm. Denken veel reformatorische mensen ook niet zo?
Gelukkig is de Verlichting op haar retour. Een voorbeeld: Het optimistische mensbeeld van de liberalen in de negentiende eeuw is niet houdbaar gebleken. Kijk maar naar de moderne literatuur. Het Bijbelse mensbeeld geeft de realiteit beter, minder rooskleurig weer dan de Verlichting. Zo hoop ik ook dat er meer oog zal komen voor de Bijbelse noties over de man-vrouwrelatie, ook in eigen kring.
Het Bijbelse patroon heeft vanouds de SGP voor ogen gestaan. Als je dat toepast in de praktijk, kan ik me inderdaad voorstellen dat in SGP-kringen in het verleden vooral mannen gingen stemmen. Ook kan ik begrijpen dat de partij de politiek voornamelijk als een mannenzaak beschouwt. Van meet af aan waren er echter ook vrouwen die zeker wisten dat ze via het uitbrengen van hun stem, hun mening mochten laten horen. In deze gedachtelijnen kan ik mij nog steeds vinden. Wat dat betreft ben ik oerconservatief.”