„Wiskundelessen moeten anders”
UTRECHT (ANP) - Het wiskundeonderwijs moet anders. De didactische vaardigheden van de docenten zijn aan verbetering toe en het schoolvak moet meer samenhang hebben met andere vakken.
Dat stelt Delta Wis, een bundeling van een aantal wiskundeorganisaties. „Wiskunde is een essentieel onderdeel van de wereld van bèta en techniek en is als vak zeer bepalend voor de keuze van jongeren voor een technische vervolgopleiding”, aldus Delta Wis.De docenten erkennen dat het niveau op de scholen vaak onvoldoende is en dat middelbaar en het hoger onderwijs niet goed op elkaar aansluiten. Door gebruik te maken van schalen, meters en grafieken wil Delta Wis in het basisonderwijs rekenen/wiskunde en techniek koppelen. In het voortgezet onderwijs kan wiskunde aantrekkelijker worden door een betere samenhang met natuurwetenschappen, techniek en economie.
In de hoogste klassen van vwo en havo is de eerste stap al gezet. Met ingang van 2007 gaan scholen voor deze leerlingen een nieuw bètavak geven. Dertig proefscholen ontwikkelen momenteel mogelijke voorbeeldprojecten. Delta Wis wil vernieuwers bij elkaar brengen. Het plan moet ertoe leiden dat meer scholieren doorstromen naar technische opleidingen.
Minister Van der Hoeven (Onderwijs) stelde begin dit jaar vast dat veel studenten die een opleiding tot onderwijzer volgen, onvoldoende kunnen rekenen. Alle studenten moeten voordat ze aan de pabo beginnen een toets maken. Is het niveau onvoldoende, dan krijgen ze bijlessen. Aan het einde van het eerste jaar volgt nog een test. Als ze die niet halen, krijgen ze het bindend advies een andere opleiding te zoeken.