„Voer biobrandstoffen snel en volledig in”
STOCKHOLM - Europa moet biobrandstoffen voor het wegverkeer snel én volledig invoeren. Een paar procent bijmengen, zoals nu gebeurt, is niet voldoende. „Op deze manier ontstaat er niet over vijftien of twintig jaar een probleem, maar morgen.”
Dat heeft Per Carstedt, voorzitter van de BioAlcohol Fuel Foundation (BAFF), donderdag gezegd op het internationale congres ”Clean vehicles and fuels” in Stockholm.„De meeste mensen beseffen niet hoe het staat met onze grote afhankelijkheid van olie”, aldus een bezorgde Carstedt.
Volgens de BAFF-voorzitter is de olieconsumptie op dit moment drie keer zo groot als de hoeveelheid olie die nu in nieuwe velden wordt aangetroffen. „Olie is nog wel beschikbaar, maar de top hebben we allang gehad.”
Carstedt is ook bezorgd over de negatieve gevolgen van het gebruik van fossiele brandstoffen. „De concentratie CO(in2( in de atmosfeer is het grootste probleem. Die is hoger dan ooit. Uiteraard willen we allemaal terug naar de situatie van bijvoorbeeld voor 1800. Maar echt realistisch is dat niet: maximaal 125 kilogram CO(in2( per persoon per jaar. Dat komt overeen met de uitstoot van 50 liter benzine of 43 liter diesel per persoon per jaar.”
Jonas Strömberg, milieumanager van de gemeente Stockholm, laat zien hoe relatief eenvoudig het is om over te gaan op bijvoorbeeld ethanolbussen in grote steden. In Stockholm rijden er al 253 rond, de komende maanden komen er nog eens 140 bij. „Scania levert aangepaste bussen. Die kosten 15.000 euro meer dan een gewone bus. Daarnaast hebben we extra kosten in onderhoud, zo’n 6000 euro per jaar. Daartegenover staat een veel lagere brandstofprijs. In Stockholm spelen we op dit moment quitte.”
Het grote voordeel van ethanol is dat de uitstoot van CO(in2( 70 tot 95 procent lager ligt dan bij diesel, aldus Strömberg. „We hebben metingen gedaan en geconstateerd dat de emissies van deze bussen tien keer lager liggen dan de toekomstige EU-normen voor motoren.”
De Zweedse overheid is bij alle projecten betrokken, zo blijkt op het congres. Taxibedrijven krijgen subsidie om ethanolauto’s aan te schaffen, particulieren met biobrandstofauto’s kunnen gratis parkeren in de grote steden en krijgen belastingkorting.
Carstedt onderkent het belang van een gewillige overheid. „Die moet als kader fungeren waarbinnen plannen uitgevoerd worden. Zonder dit kader blijft het bij kleinschalige projecten.”
In Nederland zijn pomphouders vanaf 2007 verplicht om biobrandstoffen bij de conventionele brandstoffen te mengen. In Europa subsidiëren verder vooral de Franse, de Duitse en de Spaanse overheid de productie van biobrandstoffen. Volgens een twee jaar geleden gemaakte afspraak moet in de hele EU het aandeel van biobrandstoffen in benzine en diesel tussen 2005 en 2010 worden verhoogd van 2 tot 5,75 procent.
Japanse onderzoekers publiceerden gisteren in het wetenschappelijk tijdschrift Nature een nieuwe methode om biodiesel te produceren uit plantaardig materiaal. Die manier kost minder energie en is milieuvriendelijker dan de huidige methode. Daarbij is natronloog of zwavelzuur nodig om vetten en oliën om te zetten in diesel. Dat kost veel energie en de stoffen zijn bovendien milieuonvriendelijk. De Japanners gebruiken voor de omzetting suiker of zetmeel.