Twee weken extra voor oplossing hogesnelheidslijn
Minister Peijs (Verkeer) heeft van de Tweede Kamer twee weken tijd gekregen om een oplossing te vinden voor de problemen rond de snelle treinverbinding, de HSL–Zuid. Dat gaat extra geld kosten, maar hoeveel kon Peijs donderdag in een overleg in de Kamer niet zeggen. Het zou wel ertoe kunnen leiden dat de eerste HSL–treinen niet in april 2007 gaan rijden, maar een of twee maanden later.
Volgens diverse fracties mag die oplossing de Staat geen cent extra kosten en is de rekening daarmee voor de Nederlandse Spoorwegen; de NS is via de HSA (High Speed Alliance) de toekomstige exploitant van de HSL–Zuid. De minister wilde op dit punt geen toezeggingen doen. De problemen draaien om een nieuw beveiligingsysteem ERTMS dat in het HSL–materieel moet komen.De afgelopen tijd waren de verwijten over en weer niet van de lucht. De NS zou te laat treinen hebben besteld, Verkeer en Waterstaat zou te laat de specificaties van dit Euopese veiligheidssysteem hebben aangeleverd.
Peijs bestreed dat zij een conflict heeft met de NS: „Ik heb geen ruzie". Integendeel, volgens de bewindsvrouw voeren de partijen momenteel „constructief overleg" over een oplossing. De komende twee weken zei zij nodig te hebben om zes (van de oorspronkelijke zeventien) varianten daarvoor te laten onderzoeken, met name op hoeveel die in geld en tijd kosten.
Maar als de spoorlijn later dan voorzien in gebruik wordt genomen, vindt Peijs dat geen drama. „Deze baan ligt minstens 150 jaar. Een of twee maanden uitstel is vervelend, maar geen ramp".
D66–Kamerlid Van der Ham was het daarover met haar eens, als het de Staat maar geen geld gaat kosten. De minister mocht zelfs andere contracten met de NS daarvoor openbreken. Maar Peijs wilde hem geen uitsluitsel geven. „Contract is contract, maar als contractpartners moeten we tot een oplossing komen. Aan een oplossing hangt een prijskaartje"
PvdA–woordvoerster Dijksma noemde het verstandig dat de minister zich zo op de vlakte houdt. LPF–Kamerlid Hermans is echter bezorgd dat de rekening voor de Staat is. „U bent aan het schuiven".
De Kamer lijkt in elk geval een onderzoek naar de schuldvraag te zullen houden. Vrijwel alle fracties steunden het VVD–idee voor een werkgroep uit het midden van de verkeerscommissie. Duyvendak (GroenLinks), die in eerste instantie zelfs minister Zalm (Financiën) de klus wilde laten klaren in plaats van Peijs, schikte zich daarin. LPF–collega Hermans, die woensdag nog bedenkingen uitte, had er nu ook oren naar.