Consumentenbond claimt boetes NMa
Boetes die bedrijven van de kartelpolitie NMa krijgen opgelegd, moeten naar de consument terugvloeien. „Nu belandt het geld in de schatkist van de overheid, terwijl het toch de consument is die wordt gedupeerd door het gedrag van de bedrijven”, aldus voorzitter F. Cohen van de Consumentenbond donderdag.
De bond stelt voor dat er een fonds komt waarin de NMa-boetes worden gestort. Daaruit moeten maatschappelijke organisaties als de bond zelf, maar bijvoorbeeld ook vakbonden, milieuorganisaties of patiëntenverenigingen, kunnen putten. Met dat geld kunnen zij projecten financieren die ten goede komen aan de consument.
De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) kan bedrijven beboeten die prijsafspraken maken of anderszins misbruik maken van hun machtspositie. De boetes kunnen oplopen tot 10 procent van de omzet van een bedrijf. Cohen: „Maar waarom niet de consumenten op de een of andere manier financieel compenseren? Zij hebben de directe schade geleden.”
De allermooiste compensatiemaatregel is volgens bondsvoorzitter Cohen eigenlijk een tijdelijke prijsverlaging. Zo verlangt de Consumentenbond nog steeds dat oliemaatschappijen de prijzen verlagen met 10 eurocent per liter. Eind vorig jaar constateerde de NMa dat Shell, BP, Esso, TotalFina en Texaco door afspraken met pomphouders de prijzen van benzine, diesel en lpg kunstmatig hoog houden.
„Een prijsverlaging is echter zeer moeilijk te realiseren. De NMa heeft ook geen bevoegdheden om zo’n maatregel af te dwingen”, stelt Cohen. Daarom lanceert de Consumentenbond het idee van een fonds. „Als een meer indirecte manier van financiële compensatie.”
Het ministerie van Economische Zaken reageert vooralsnog afwijzend op het voorstel van de Consumentenbond. Een woordvoerder zegt dat NMa-boetes via de overheid net zo goed bij alle Nederlanders terechtkomen. „De overheid is aan één stuk door bezig dingen te doen voor de consument. Iedereen is toch consument?” stelt de woordvoerder.