Subsidie voor roetfilter 400 euro
DEN HAAG - Eigenaren van personenauto’s met dieselmotor krijgen 400 euro subsidie als ze achteraf een roetfilter in hun vervoermiddel bouwen. De tegemoetkoming dekt zeker 80 procent van de kosten, denkt staatssecretaris Van Geel van Milieu. Dat klopt niet, zeggen belangenorganisaties.
De subsidieregeling gaat april volgend jaar in, zo schrijft de bewindsman in een brief die hij woensdag naar de Tweede Kamer stuurde. Het kabinet maakte op Prinsjesdag al bekend dat de subsidie er zou komen, maar de hoogte van het bedrag was niet niet bekend. De regeling is bedoeld voor personenauto’s met dieselmotor die al rondrijden en geldt ook voor eigenaren van bestaande kleine bestelauto’s en taxi’s. Alleen auto’s die na 1995 zijn gebouwd komen in aanmerking voor de subsidie.Kopers van nieuwe personendiesels krijgen sinds 1 juni al een korting van 600 euro op de aanschafbelasting (BPM) van hun auto. Op dit moment kunnen kopers van nieuwe taxi’s en auto’s voor gehandicaptenvervoer geen gebruikmaken van deze regeling. Zij hoeven geen BPM te betalen. Dat geldt ook voor bedrijfsmatig gebruikte bestelbussen. Ook voor deze categorieën komt een subsidieregeling van 400 euro. Door allerlei fiscale maatregelen en voordeeltjes komt dat volgens Van Geel neer op hetzelfde bedrag als de 600 euro BPM-korting voor nieuwe auto’s.
De bewindsman zei gisteren tijdens een toespraak in Schiedam dat met de subsidie zo’n 100.000 diesels een roetfilter kunnen krijgen. Mede door de subsidieregeling voor roetfilters in nieuwe auto’s moet het volgens de bewindsman mogelijk zijn dat eind 2007 twee derde van de Nederlandse personendieselauto’s een filter heeft.
Ook voor bestaande vrachtauto’s komt er een subsidieregeling. Het zal dan gaan om de zogeheten euro-2 - en euro-3-vrachtwagens. Deze vrachtauto’s zijn vanaf 1996 gebouwd. Bij vrachtauto’s van voor dit bouwjaar heeft het inbouwen van een filter geen zin. Die stoten zo veel vuile stoffen uit dat het filter binnen de kortste keren is verstopt. In vrachtauto’s die de laatste jaren zijn gebouwd, hoeft ook achteraf geen filter te komen; daarvan is de uitstoot al zo laag dat inbouwen niet kosteneffectief is.
Van Geel kan nog niet zeggen hoe hoog de subsidie zal zijn voor het achteraf inbouwen van filters in vrachtwagens. De bewindsman wil eerst enkele proeven houden. Bovendien wil hij de markt uitdagen om met zo goedkoop mogelijke filters te komen. Net als bij de inbouw in kleinere dieselauto’s denkt de staatssecretaris aan een subsidieregeling die 80 procent van de kosten dekt.
De reacties op de subsidiemaatregelen van Van Geel zijn afwijzend. De belangenorganisaties RAI en Bovag wijzen erop dat het achteraf inbouwen van een roetfilter tussen de 700 en de 900 euro kost. Dat is honderden euro’s meer dan hetgeen de bewindsman becijfert. Uitgaande van een subsidie van 400 euro die 80 procent van de kosten vergoedt, gaat Van Geel uit van een inbouwbedrag van 500 euro. Volgens de belangenorganisaties gaan autobezitters dat verschil niet bijpassen. Ook Stichting Natuur en Milieu denkt dat het bedrag te laag is.
De vervoersorganisaties TLN en EVO vinden dat de subsidieregeling voor vrachtauto’s 100 procent van de kosten moet dekken. Volgens de brancheorganisaties hebben de bedrijven in de afgelopen jaren al veel gedaan aan het schoner maken van hun wagenpark. De EVO denkt dat de kosten voor een goedwerkende roetfilter inclusief montage tussen de 1500 en de 1800 euro liggen.
Een goed roetfilter houdt 90 procent van de vervuilende roetdeeltjes uit diesels tegen. Daarmee boekt Nederland veel milieuwinst. De luchtkwaliteit in het westen van het land voldoet niet aan de Europese normen. Vooral het groeiende autoverkeer vormt een belangrijke bron van vervuiling. Eerder dit jaar bleek dat de toenemende vervuiling realisering van nieuwbouwprojecten voor woningen en wegen vertraagt. Mogelijk overlijden door de aanwezigheid van fijn stof in de lucht jaarlijks duizenden mensen eerder dan door op grond van hun algehele gezondheidstoestand verwacht mag worden.