Luisterboek in het zonnetje
AMSTERDAM (ANP) – In de file, achter de strijkplank of lekker met de ogen dicht op de bank. Het zijn prima momenten voor een luisterboek, een boek voorgelezen of als hoorspel gespeeld op cd. Het luisterboek, in met name Duitsland maar ook in andere landen allang een begrip, doet nu ook echt zijn intrede in Nederland.
Een boek op een geluidsdrager is geen treurig alternatief meer voor wie lezen wil maar niet zien kan. De klant in de Nederlandse boekhandel krijgt dat eindelijk door. Van De Da Vinci Code van Dan Brown zijn volgens Het Boekblad in de luisterversie al 20.000 luisterboeken verkocht.Komende week wordt het fenomeen nog eens flink kracht bijgezet. Woensdagavond is in Artis de Avond van het Luisterboek, aansluitend is de Week van het Luisterboek. Het is een gezamenlijk initiatief van boekhandels en (luisterboeken)uitgevers. In de boekhandel is er extra aandacht voor de boeken op schijf.
Trouw, de Nederlandse Spoorwegen en Sky Radio 101 FM hebben zich volgens de initiatiefnemers als sponsor aan de Week van het Luisterboek gemeld. Ook zullen ze zelf de aandacht vestigen op het verschijnsel. De een verstrekt kortingsbonnen op luisterboeken, de ander deelt voorbeelden uit onder de passagiers en de derde zendt spots uit.
Luisterboeken zijn er niet alleen van echte ’leesboeken’, maar bijvoorbeeld ook van toneelstukken, zoals Hamlet. Het stuk van William Shakespeare is sinds kort voor het eerst in het Nederlands als hoorspel op cd te beluisteren. Uitgeverij Home Academy in Den Haag bracht de drie cd’s van elk ongeveer een uur, ingesproken door Toneelgroep De Geest, in de handel.
Dezelfde uitgeverij kwam ook met Het Koninklijk Huis, waarop oud–directeur van het Koninklijk Huis Archief Bernard Woelderink een twee uur durend ’college’ geeft over de geschiedenis van de Nederlandse monarchie, mede puttend uit brieven, gedichten en archiefstukken.
De Week van het Luisterboek duurt tot en met 13 november.