EU staat extra steun aan luchtvaart toe
De overheden van de EU–landen mogen de luchtvaartsector meer steun geven dan eerder voorzien om de gevolgen van de aanslagen in de Verenigde Staten te kunnen opvangen. Minister Netelenbos (Verkeer en Waterstaat) heeft echter al aangekondigd dat zij geen gebruik zal maken van de ruimere voorschriften.
De Europese Commissie had vorige week voorgesteld alleen compensatie te verlenen voor de verliezen die de ondernemingen te verwerken kregen in de eerste vier dagen na de terroristische acties. Gedurende die periode was het luchtruim boven de VS geheel gesloten. De ministers van Transport van de lidstaten, die gisteren vergaderden in Luxemburg, hebben echter een versoepeling ingebouwd in de regeling.
Bewijs
Als een regering inderdaad iets extra’s wenst te doen, moet zij wel een direct verband aantonen tussen de financiële tegenslag en de gebeurtenissen op 11 september. De Franse bewindsman Gayssot deelde voor het beraad met zijn collega’s al mee dat hij Air France aanvullende middelen zal verstrekken, omdat er ook na de genoemde vier dagen vluchten zijn geannuleerd op last van de Amerikaanse autoriteiten.
Netelenbos zei na afloop van het overleg dat zij niet verwacht dat veel overheden meer geld beschikbaar zullen stellen. „Ik denk dat het gevraagde bewijs moeilijk valt te leveren”, verklaarde zij. De Europese Commissie zal op dit laatste punt streng zijn. Voor de KLM lijkt er in ieder geval niets in het vat te zitten. „Het gaat tenslotte niet slecht met dat bedrijf”, benadrukte de bewindsvrouw.
De ministers hebben verder besloten dat de kosten van de invoering van nieuwe veiligheidsmaatregelen op luchthavens mogen worden afgewenteld op de overheden. Maar ook wat dit betreft is Netelenbos niet van plan in de buidel te tasten. „Wij vinden dat dit niet zomaar voor rekening van de belastingbetaler dient te komen. We denken dat Schiphol het zelf wel kan betalen”, zei zij in Luxemburg. De Commissie is het trouwens niet eens met de staatssteun aan vliegvelden. Zij acht zich bij de beoordeling daarvan niet gebonden aan de jongste afspraken.
De ministers van Financiën op hun beurt bepaalden gisteren dat de overheden premie gaan heffen voor de verzekeringen die de luchtvaartmaatschappijen bij hen afsluiten. Kort na de ramp in de VS lieten de EU–lidstaten weten zich garant te stellen voor schadeclaims die voortvloeien uit geweld. De commerciële assurantiebedrijven zetten de verkoop van polissen op dit vlak stop, uit angst geconfronteerd te worden met miljardenclaims.
Aanvankelijk zagen de regeringen ervan af een vergoeding te vragen. Dat verandert nu. Het bedrag van de premie zal hoger zijn dan gebruikelijk was vóór 11 september. „Het risico is immers toegenomen”, lichtte minister Zalm toe. Overigens streven de bewindslieden ernaar dat de verzekeraars de bewuste activiteit weer zo snel mogelijk overnemen. Zij zullen de situatie van maand tot maand bekijken.
Eenmaking
De Commissie had vorige week plannen gepresenteerd voor de eenmaking van het Europese luchtruim. De maatregelen op dat terrein zijn onder andere bedoeld om de vertragingen terug te dringen. De ministers van Transport slaagden er echter niet in hierover overeenstemming te bereiken. Groot–Brittannië wierp een blokkade op omdat het weigert zeggenschap over het militaire luchtruim over te dragen aan Eurocontrol. In december komt het onderwerp opnieuw aan de orde.