Bond vreest uitstel wet financiële aanbieders
DEN HAAG (ANP) - Minister Zalm van Financiën heeft geen enkele reden om goede sier te maken met de Wet financiële dienstverlening, die volgend jaar van kracht moet worden.
De totstandkoming van die wet heeft veel te lang geduurd, terwijl nieuw uitstel dreigt. Dat stelde de Consumentenbond gistermiddag.„Wij zijn razend op minister Zalm, omdat hij deze week opnieuw heeft aangekondigd dat de wet mogelijk nog weer later van kracht wordt”, zei A. van der Laan van de Consumentenbond. „Wat ons betreft is 1 januari echt de uiterste limiet. De wet zou twee jaar geleden al van kracht worden, maar werd keer op keer uitgesteld. Dat is niet goed voor een kabinet dat bij het aantreden zei dat het op zou komen voor de belangen van consumenten.”
Op 10 november vergadert de Tweede Kamer met de minister over de nieuwe wet. Dan moet blijken of de wet inderdaad op 1 januari kan worden ingevoerd. De Consumentenbond vreest nieuw uitstel onder druk van de lobby van de belangenvereniging van financiële dienstverleners.
In de Wet financiële dienstverlening wordt vastgelegd dat consumenten goed en eerlijk moeten worden geadviseerd over hypotheken, levensverzekeringen en andere financiële producten. In vergunningen wordt vervolgens gegarandeerd dat aanbieders, adviseurs en tussenpersonen deskundig zijn.
Voor het aanvragen van die vergunningen krijgen de financiële aanbieders vanaf 1 januari een maand de tijd. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) moet de vergunningen toewijzen en zal toezicht houden. De waakhond kan boetes uitdelen en zonodig, voor onbepaalde tijd, vergunningen intrekken.
De nieuwe regels leggen vrij gedetailleerd vast waar consumenten recht op hebben bij de eerste stappen op weg naar bijvoorbeeld een nieuwe hypotheek. Zo komt er een risico-indicator die in één oogopslag de belangrijkste risico’s van het product weergeeft. Ook moeten tussenpersonen duidelijkheid geven over voor wie ze werken en moeten ze zich blijven scholen. Aanbieders van financiële producten moeten verder ook altijd nagaan of de financiële situatie van de consument voldoende verantwoord is om een nieuw product aan te schaffen.
Ook de regels rond de reclame door financiële aanbieders worden verscherpt. Dit vergroot de kans dat de door veel consumenten als irritant ervaren commercials van bijvoorbeeld geldverstrekkers achterwege blijven.