Navigatiesysteem voor blinde voetganger
EINDHOVEN/NIJMEGEN - Het assortiment is uitgebreid en varieert van een eenvoudig taststokje en een leesliniaal tot een mobiele telefoon met drie toetsen en dure voorleesapparatuur. Recent voegde het bedrijf in hulpmiddelen Slechtziend.nl een geavanceerd navigatiesysteem voor blinden toe, waardoor het totale aanbod ruim 1000 verschillende artikelen bevat. „Wij zorgen ervoor dat iedereen ze overal kan zien, voelen en uitproberen.”
Samen met Han de Waard vormt Martine Scherpenborg het team van Slechtziend.nl. Drie jaar geleden ontstond het in Nijmegen gevestigde bedrijf uit Ammareha Medical, het postorderbedrijf van De Waard. „Een groot deel van de doelgroep heeft veel moeite om producten die het leven makkelijker maken via een catalogus uit te zoeken en te bestellen. Daarom is besloten een landelijk verkoopnet op te zetten. We willen de hulpmiddelen dichter bij de mensen brengen”, aldus Scherpenborg.Dat gebeurt door 25 van de meest gevraagde artikelen uit te stallen bij thuiszorgwinkels en Welzorgvestigingen. Deze hulpmiddelen zijn uit voorraad leverbaar, artikelen waar wat minder vraag naar is arriveren binnen enkele dagen en kunnen vrijblijvend worden uitgeprobeerd. Voor het winkelpersoneel verzorgt Slechtziend.nl workshops om de nieuwste ontwikkelingen toe te lichten.
De prijzen van de hulpmiddelen variëren sterk, van enkele tientjes tot vele duizenden euro’s. De omzet bedraagt nu maandelijks circa 20.000 euro. De afgelopen maanden is het aantal verkooppunten uitgedijd tot twintig, verspreid over geheel Nederland. Over een jaar moeten de artikelen van Slechtziend.nl in meer dan 150 winkels te koop zijn.
Een van de zaken waarmee nu al wordt samengewerkt is Welzorg in Eindhoven. Vestigingsmanager M. Loots is ingenomen met de strategie van Slechtziend.nl. „De drempel om een winkel met hulpmiddelen te betreden is nog steeds groot. Wij hebben geluk dat we hier tegenover een winkelcentrum zitten; dat verkleint de stap. Maar collega’s die op een industrieterrein gevestigd zijn, merken dat een groot aantal potentiële klanten bij hen niet over de vloer komt.”
Martine Scherpenborg beaamt dit. „Ik durf de stelling aan dat 90 procent van het winkelend publiek bij Blokker ook hier iets van zijn gading kan vinden. Is het niet voor zichzelf, dan wel voor vader, moeder of een bekende. Nieuwe bezoekers zijn vaak verbaasd over wat ze aantreffen.”
Slechtziend.nl mikt bewust niet alleen op blinden. Het enorme aanbod aan hulpmiddelen is voor iedereen die daar op de een of andere manier baat bij kan hebben. Het kan gaan om een leesliniaal of om een speciale rustgevende en tegelijk hippe zonnebril. Onze telefoons met grote druktoetsen zijn bij vele ouderen geliefd.”
Gekozen is voor de toevoeging .nl aan de naam, omdat de website een sterk ondersteunende rol vervult. „Veel klanten zijn minder mobiel en komen voor de eerste keer met ons in aanraking via internet. De naam is gemakkelijk te onthouden, de site wordt met spraak ondersteund. Ook is het lettertype simpel te vergroten of de achtergrondkleur te veranderen.”
De artikelen die het bedrijf verkoopt zijn afkomstig van fabrikanten over de gehele wereld. „De Nederlandse markt is te klein, de productontwikkeling voor de ouderen- en revalidatiemarkt heeft in het buitenland plaats.”
Slechtziend.nl testte recent de nieuwste navigatieapparatuur in samenwerking met blindeninstituut Sonneheerdt uit Ermelo. „Dat doen we met meerdere producten. Bij de navigatie zijn daardoor verschillende zaken aangepast. Het systeem kan ingesteld worden op zowel de voetganger als de automobilist. Wij installeren de spraaksoftware op de mobiele telefoon, het navigatiesysteem kan desnoods later worden gekocht en kost ongeveer 600 euro. Dat is een flink bedrag, maar veel lager dan een ouder systeem, de Tracker. Dat kost 2000 euro, werkt met kaarten die per regio moeten worden gewisseld en is daardoor lang niet altijd actueel. Een blinde voetganger moet wel weten waar hij of zij de straat kan oversteken en of een gebouw er nog staat.”
De tendens is dat de verzekeraar steeds minder vergoedt en de behoeftige mens genoodzaakt wordt steeds meer spullen zelf aan te schaffen. Loots: „De ouderenmarkt is sterk in beweging. Als een product eenmaal bij een grootwinkelbedrijf op de plank ligt, verdwijnt het uit het pakket van de verzekeraar, zo is onze ervaring. Daar staat tegenover dat de vergoedingen voor de echte gehandicapten, in dit geval de blinden, gehandhaafd blijven. Bovendien zijn door de verschuivingen en de concurrentie de prijzen enorm gedaald. Toen ik in 1998 bij Welzorg begon, waren de prijzen van de meeste kleinere hulpmiddelen absurd. Die lagen wel 60 tot 70 procent hoger dan nu.”