Economie

„Huismerksuper groot risico voor Abert Heijn"

Albert Heijn kan zich met zijn mogelijke plan om huismerksupermarkten te openen wel eens vervreemden van zijn bestaande klanten. Wat de supermarktketen aan klanten wint bij de lagere en middeninkomens, kan hij verliezen bij de bezoekers die bereid zijn meer te besteden.

ANP
18 October 2005 19:43Gewijzigd op 14 November 2020 03:04

Die waarschuwing plaatst supermarktdeskundige G. Rutte na berichten in de media dat Albert Heijn bezig is supers te openen waar het accent beduidend meer op de huismerken komt te liggen. NRC Handelsblad en het NOS Journaal meldden dinsdag op basis van anonieme bronnen dat de supermarktketen dat van plan zou zijn.

Binnen enkele weken opent AH in het Noord–Hollandse Heemskerk een supermarkt volgens de huismerkformule, aldus de berichten. De nieuwe winkel biedt minder ruimte aan de bekende A–Merken van Unilever (Omo, Blue Band, Iglo), Campina en Douwe Egberts. Met deze stap, onder de codenaam Doorbraak, zou Albert Heijn een nieuwe ronde willen inluiden in de supermarktoorlog die de keten twee jaar geleden zelf is begonnen.

Die prijzenslag heeft Albert Heijn wel marktaandeel teruggebracht, maar desondanks zijn de winkels nog steeds duurder dan die van de concurrentie. „Die counteren steeds elke prijsverlaging die Albert Heijn doorvoert”, legt Rutte uit. „Daarom zoekt AH naar nieuwe wegen om het rendement van de winkels te vergroten. Dat kan via huismerken”
Een volgende stap kan in dat geval zijn dat AH fors het mes zet in het aantal A–merken binnen zijn winkels. „Dan hebben we het niet meer over beperken, maar over schrappen”. Volgens het scenario van Rutte zet Albert Heijn met de huismerken dan vooral in op het zogeheten sociale pakket, de basisproducten die nodig zijn voor het dagelijks eten.

Hij vraagt zich af of Albert Heijn met een huismerksuper de juiste keuze maakt. „Zulke winkels zullen goedkoper zijn, met een goedkopere uitstraling. Maar de huidige klant van Albert heijn is vooral een A–merkkoper. Die wil helemaal niet naar een Albert Heijn waar geen A–merken meer zijn”.
De winkelketen zelf is terughoudend met een toelichting. „We willen niet inhoudelijk reageren”, aldus een woordvoerster. Wel wil ze kwijt dat het beeld dat in de media wordt neergezet niet klopt. „Die grote nadruk op het huismerk is niet de juiste focus. Wij richten ons niet alleen op huismerken.”
Zij vult aan dat Albert Heijn een service–supermarkt wil zijn, die aandacht heeft voor innovatie en kwaliteit. „Wij hebben momenteel vier formules en zijn niet van plan daar een extra aan toe te voegen.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer