Spuitbussen winnen aan populariteit
De Nederlandse productie van spuitbussen is het afgelopen jaar met bijna 7 procent gestegen tot 365 miljoen stuks. Ruim 317 miljoen daarvan waren bestemd voor de export.
Daarmee groeide de uitvoer van Nederlandse spuitbussen met ruim 8,5 procent. Dat blijkt uit het maandag gepresenteerde jaarverslag van de Nederlandse Aerosol Vereniging (NAV).
Het grootste deel van de groei is toe te schrijven aan luchtverfrissers, zowel in de productie als in de export. Maar ook spuitbussen voor lakken en verven en voor farmaceutische en veterinaire doeleinden deden het beter dan in 2000.
Binnen de haarverzorging is de eens populaire haarlak inmiddels ver voorbij gestreefd door gel. Goed nieuws voor de spuitbussenfabrikanten is echter dat het haarschuim, dat wel in spuitbussen geleverd wordt, ook aan populariteit wint.
Blik blijft veruit het belangrijkste verpakkingmateriaal voor spuitbussen. Volgens de NAV staat de Nederlandse consument de laatste tien jaar weer positiever tegenover spuitbussen. „Dit heeft ertoe geleid dat er in vrijwel elk Nederlands huishouden een spuitbus aanwezig is”, aldus de NAV. Gemiddeld heeft een gezin vijf soorten spuitbussen in huis.