Economie

Klanten Postbank opnieuw bestookt met nepmails

AMSTERDAM (ANP) - Criminelen hebben voor de derde keer geprobeerd internetbankierende Postbank-klanten hun TAN-codes (Transactie Autorisatie Nummer) te ontfutselen.

13 October 2005 11:33Gewijzigd op 14 November 2020 03:03

„Enkele tientallen klanten hebben hierover gebeld met de klantenservice”, aldus een woordvoerder van de bank woensdag.De code is nodig om geld via internet over te boeken. De klanten hebben een e-mail ontvangen met de aanhef „Lieve Postbank-klant”, die afkomstig zou zijn van het adres veiligheid@postbank.nl. Na het aanklikken van een link wordt de klant op een vals inlogscherm gevraagd zijn TAN-codes in te voeren.

Bij deze vorm van computercriminaliteit, het zogenoemde phishing (van fishing, hengelen), versturen criminelen grote aantallen berichten die afkomstig lijken van een legitieme organisatie. Doel is de ontvanger persoonlijke informatie zoals inlogcodes te ontfutselen of spyware op de pc te installeren.

Afgelopen juni en juli werden klanten van de Postbank ook al bestookt met phishing-mails, zonder dat dit leidde tot gedupeerden.

De bank heeft net als vorige keren aangifte gedaan bij de politie, die de zaak onderzoekt.

De Postbank waarschuwt klanten op zijn website voor de criminele praktijken. De bank vraagt zijn klanten nooit per e-mail om bankgegevens.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer